Welk soort affiliate website past bij jou?

Een affiliate website opzetten, dat klinkt ontzettend makkelijk en iedereen kan in theorie zo een website uit de grond stampen. De strategie erachter en het uitdenken van het concept is waar velen afhaken omdat het tijd en energie kost een dergelijke website goed te onderhouden en in leven te houden. Veel startende publishers verdienen in hun eerste maanden niets tot tientallen centen, wat hierdoor niet motiveert. Juist het doorzetten en het volhouden maakt hierin het verschil. Maar hoe weet je welke soort affiliate website bij jou past en bij jouw idee dat jij voor ogen hebt? Ik zet de verschillende soorten affiliate concepten voor je op een rij.

Ik wil een affiliate website starten – welk concept past bij mij?

Er zijn verschillende soorten affiliate websites mogelijk. Een aantal liggen enorm voor de hand, zoals een kortingscode website dat enorm gericht is op de commercialiteit of een blog waarbij er content gemaakt wordt over een onderwerp naar keuze dat dicht bij je past. Er zijn nog veel meer mogelijkheden, waar je ongetwijfeld niet wist dat dit type ook een mogelijkheid was voor affiliate marketing.

Je kan kiezen voor een van twee invalshoeken. Allereerst: zie affiliate marketing als jouw verdienmodel. Jouw manier om geld te verdienen en samenwerken op te starten. Dat kan zijn in de zin van het promoten van producten, maar ook in de zin van een heel tof technologisch idee hebben en adverteerders af te rekenen op commissiebasis. Dan werk je ook als publisher binnen affiliate marketing. Het tweede noemde ik al even verkapt: promoot producten of diensten. Je enige spelregel is dat je iets promoot wat bestaat; anders kan er geen affiliate programma van zijn om te promoten.

Maar welk concept past bij jou? Om die keuze goed te kunnen maken is het makkelijk om te starten vanuit informatief oogpunt: welke soorten publishers zijn er?

  • Blogs
  • Cashback en loyaliteitsprogramma’s
  • Content websites
  • Deals en aanbiedingen
  • Display
  • E-mailmarketing
  • Kortingscode websites
  • Review sites
  • Social en forums
  • Startpagina’s
  • Tools
  • Vergelijkingssites
  • Zoekmachinemarketing
type publishers

Leuk, en nu? Ik ken deze website concepten mogelijk van het type website en kan me er een beeld bij vormen, maar ook lang niet bij allen. Als ik kies voor een van deze concepten, waar laat ik me dan mee in? Waar kies ik bewust voor? Hoe promoot ik producten en diensten via affiliate links op dit soort websites?

First things first, dit is wat je kunt verwachten per concept. Dit is het achterliggende idee.

Blogs

Blogs zijn websites met regelmatig nieuwe content. Dit zijn mensen die een kijkje geven in het leven van de blogger, updates geven over onderwerpen waar de schrijver een passie voor heeft. Dit is een dynamische website die met regelmaat geüpdatet wordt en in leven wordt gehouden. Affiliateblogger is hier als blog een voorbeeld van.

Cashback en loyaliteitsprogramma’s

Cashback en loyaliteitsprogramma’s zorgen voor een extra verbintenis tussen adverteerder (webshop/dienstverlener) en de consument. Het idee lijkt op het offline kassabonnetje inleveren om zo een stukje geld terug te krijgen. Maar dan online via affiliate links. Je shopt als consument via deze platformen om zo een stukje van de commissie te krijgen die de publisher krijgt. Door cashback te geven of punten te sparen wordt het voor consumenten nog aantrekkelijker om via dergelijke platformen te shoppen. Deze partijen hebben een loyale base aan shoppers. Een voorbeeld van een dergelijke partij is CashbackXL of Shopbuddies.nl.

Content websites

Binnen affiliate marketing is een blog en een content website iets anders. Een content website is meer statisch, kun je makkelijker één keer goed schrijven met veel informatie en dat aanvullen en verrijken. Dit kan bijvoorbeeld over een specifiek product zijn, maar ook een productgroep, dienst of onderwerp. Dit kan aangevuld worden met blogs om de activiteit van de website te verhogen, maar is niet persoonlijk. Mijn website Welovewebshops is hier een voorbeeld van.

Deals en aanbiedingen

Websites die enkel dagaanbiedingen of andere vormen van aanbiedingen promoten, zonder daadwerkelijk kortingscodes te delen van webshops. Een voorbeeld hiervan is Dagaanbiedingen.nl.

Display

Een lastiger concept om een voorbeeld van te noemen (zo zijn er meerdere in dit lijstje) omdat dit meer vorm van promotie is. In dit geval valt onder display het inzetten van bannering, wat wordt uitbesteed via het medianetwerk van publishers om zo banners te tonen op commissiebasis.

E-mailmarketing

E-mailmarketing spreekt mogelijk wat tot de verbeelding. Je denkt hier al snel aan nieuwsbrieven die verstuurd worden. Dat kan bijvoorbeeld via de database van cashback publishers, wat dus betekent dat er gekozen is voor het cashback concept als basis, maar er zijn ook publishers die veel emailadressen tot hun beschikking hebben waardoor ze op dagelijkse basis enkel bezig zijn met het versturen van ijzersterke nieuwsbrieven. Door hier affiliate links in te verwerken hebben zij hun verdienmodel gerealiseerd.

Kortingscode websites

Kortingscode websites zijn websites die zich focussen op de beste deals en kortingen voor consumenten. Dat valt niet per definitie onder dezelfde noemer als deal websites (geen kortingscodes) en cashback (geen korting maar een stukje geld terug op jouw aankoop zonder dat dit extra geld kost). Een voorbeeld hiervan is Acties.nl.

Review sites

Op review websites kunnen consumenten hun mening delen via een review methodiek. Deze websites hebben op de bedrijvenpagina’s affiliate links staan. Bij een positieve ervaring is de kans groter dat een lezer van de specifieke ervaring hetzelfde wilt ervaren en er vervolgens een aankoop wordt gedaan. Een voorbeeld van een dergelijke website is Nederlandreview.

Social en forums

Onder deze noemer verstaan we de meer community gedreven concepten. Wist je dat je niet verplicht bent om een website te hebben om affiliate marketing in te kunnen zetten? Een online plek waar je een affiliate link kwijt kunt volstaat – en dus ook social media pagina’s. Ben je fanatiek Instagrammer, TikTokker, Pinterester? Daar kun je allemaal affiliate links kwijt. Vergeet niet te noemen dat het om affiliate links gaat – daar ben je toe verplicht.

Naast social media pagina’s kunnen ook fora ingezet worden voor affiliate marketing. Ook hier kun je een affiliate link kwijt en dankzij de hoge interactie kan dit goed werken. In de reacties, maar ook in de banners in de sidebar of andere promotiemogelijkheden.

Startpagina’s

Startpagina’s klinken old skool maar er bestaan er nog veel van. Het idee is dat er één pagina is waarbij je de meest relevante links op een rij staan, vaak nog gebruikt onder een wat oudere doelgroep. Een voorbeeld hiervan is Startpagina.nl.

Tools

Je hoeft niet per se een contentmaker te zijn om affiliate marketing in te zetten, ook met een handige tool kun je affiliate marketing goed inzetten als verdienmodel. Zo zie je steeds vaker tools voorbij komen dat bijvoorbeeld AI (artificial intelligence) gedreven is om zo meer geld te verdienen voor de webshops. Een voorbeeld hiervan is Increasingly dat helpt bij het boosten van de gemiddelde waarde van een order van een webshop.

Vergelijkingssites

Een vergelijkings website zegt het al: een website waarbij producten vergeleken worden. Dat kan op twee manieren. In de vorm van specificaties maar ook op basis van prijs. Zo heb je bijvoorbeeld een website als SuperSales dat op aanbiedingen zit en waar je het item het goedkoopste kunt shoppen, maar ook een Kleding.nl dat gericht is op het vinden van een bepaald kleding stuk en de website werkt ook als je bijvoorbeeld ‘rode trui’ intoetst. Zoiets zie je ook bij Kussenshop, waarbij je veel meer de webshop ervaring hebt hoewel het affiliate links zijn achter de producten. Dan zit je meer op specificaties.

Zoekmachinemarketing

Net als display is zoekmachinemarketing wat lastiger om uit te leggen als publisher type. Het is een affiliate website concept, hoewel zoekmachine affiliates in een aantal gevallen ook een vergelijkingswebsite hebben. Deze publishers zetten advertenties in zoekmachines in, zoals Google Ads, CSS en Bing Ads, om zo middels affiliate links advertenties te draaien voor adverteerders. Inspelen op zoektermen zijn deze affiliates heel goed in. Goed om te realiseren is dat lang niet iedere adverteerder hiervoor open staat. Een voorbeeld van een dergelijke affiliate is Shopforward.

Welk concept ga jij voor?

Nu je weet welke concepten mogelijk zijn is er nog een belangrijke vraag die je jezelf kunt stellen voor een definitieve keuze te maken: wat past er bij jou? Wil je net als ik algemenere content maken zoals op Welovewebshops en dat in leven houden? Kies je voor een vergelijkingsconcept? Of heb je juist een goede tool bedacht dat je wilt uitrollen via een affiliate model? Of ben je juist heel goed in een bepaalde vorm van online marketing en wil je dat op deze manier inzetten?

Er is geen goed of fout, maar het valt of staat wel bij wat je bereid bent te investeren. Veel is op te lossen met tijd en energie, en een knettergoede website template.

Plaats een reactie