Tool review: WeCanTrack – het ultieme affiliate dashboard?

© Evelien Hogers

Ik heb weer iets leuks om je over te vertellen. Als je me langer volgt en vaker mijn blogartikelen leest, dan weet je dat ik het mega tof vind om nieuwe tools te testen op het gebied van affiliate marketing en binnen een relevant kader voor affiliate websites. Door de jaren heen testte ik flink wat tools, van Hotjar tot WP Smush, en van Content Egg tot mijn meest recente review Affiliate Held. De afgelopen maanden ben ik bezig geweest met WeCanTrack. Een dashboarding tool dat Google Analytics data combineert met de affiliate netwerk data, om zo nog betere optimalisaties te kunnen treffen. Let me tell you more.

Dashboarding keuze

Iedereen gebruikt Google Analytics of een concurrent hiervan, toch? Toen ik Affiliateblogger opzette in 2016 was dit de eerste tool dat ik implementeerde om de cijfers inzichtelijk te houden. Om te weten wat er gebeurde op mijn website. Toen ik in 2019 Welovewebshops.nl overnam, kwam deze met een Google Analytics account met al jaren inzicht in de cijfers. Zo’n anderhalf jaar lang had ik het gevoel dat dit genoeg was. Helemaal voor Affiliateblogger, want de extra inkomsten via deze website zijn minimaal. 

Voor We Love Webshops veranderde dit. Ik begon zo’n anderhalf jaar geleden Affluent te gebruiken. Hierin kon ik vrijwel alle netwerken waar ik mee werk koppelen, om zo in ieder geval op één hoop mijn verdiensten te kunnen zien. Het was wel een extra systeem erbij, maar met waardevolle extra inzichten. Ik was op dat moment niet bekend met WeCanTrack, maar dit is sinds mid oktober het systeem dat ik liever gebruik. 

Dit zit hem in twee punten: de koppeling tussen Google Analytics en affiliate netwerk data, én de koppeling mét Google Analytics. Ik kan mijn commissies namelijk terug zien in Google Analytics, en uiteraard ook in het WCT (WeCanTrack) dashboard. De extra laag hierop door te kunnen zien via welk kanaal de conversies komen, via welke landingspagina en tegelijkertijd andere belangrijke KPI’s te kunnen waarborgen als eCPC’s maakt het voor mij next level. 

De implementatie

Ik persoonlijk vind techniek en meetbaarheid heel gaaf, maar tegelijkertijd ook wat complex. Het begrijpen is één, zaken implementeren is iets anders. De WCT-implementatie ging voorspoedig. Na het aanmaken van een account, zijn er verschillende hulpmiddelen die je helpen bij het implementeren van de affiliate netwerken en het koppelen van Universal Google Analytics en GA4. Naast deze twee data koppelingen die ik heb gemaakt, zijn er nog meer integratiemogelijkheden zoals met Microsoft Advertising en Google Ads. Dit gaat relatief simpel, maar wanneer je er niet uitkomt, is er een handige helpdesk die je ondersteunt. Er is uitgebreid materiaal hoe je zaken kunt implementeren en ook de servicedesk reageert snel op e-mails. 

Screenshot integraties

Ik werk zelf bij dit soort integraties altijd door elkaar heen – puur uit enthousiasme. Datastroom integratie hier, affiliate netwerk integratie daar. Het mooie is dat WCT het overzicht voor je behoud wat je al hebt gedaan en wat je eventueel nog kunt doen. Voor mij zijn de algemene set-up en GA set-up de belangrijkste maar van onderstaand screenshot heb je ook overzichten op het gebied van webhooks, Google Ads koppelingen en Facebook Ads koppelingen. 

screenshot overview integratie

Binnen het kader affiliate netwerken koppelen zijn er tal van affiliate netwerken die je hierin kunt connecten. 

screenshot netwerken

Ik heb hierin de affiliate netwerken gekoppeld staan via waar ik actief promoot, dit zijn: Awin, TradeTracker, Daisycon, Partnerize en Tradedoubler. Als ik hier andere netwerken aan toevoeg dan kan ik deze ook makkelijk koppelen in WeCanTrack. De grotere netwerken vind je hierin al terug, dus ik kan deze snel opzetten als ik mijn focus uitbreidt. Mega handig! Het team van WeCanTrack staat er overigens ook voor open om nieuwe koppelingen toe te voegen, dus mis je er een – dan zou ik je zeker adviseren het betreffende netwerk aan hen door te geven zodat het op de roadmap geplaatst kan worden. 

Het dashboard

Tot zover wat ik met je wil delen over de implementatie. Nu een van de twee features waardoor ik WeCanTrack ben gaan gebruiken en dat is hun dashboard. 

Als je de netwerken koppelt aan WeCanTrack, dan haalt WCT data tot een aantal maanden geleden op aan conversie informatie. Zo kun je het dashboard al meteen actief gebruiken. De Google Analytics data wordt getoond vanaf het moment dat deze koppeling gedaan is. Het is dus verstandig om deze zo snel mogelijk in te richten. 

Als je inlogt in WeCanTrack dan zie je allereerst het volgende dashboard (de mijne bevat data omdat ik de koppelingen heb getroffen). En zoals je van me gewend bent, vind ik het niet erg om deze cijfers te delen. Zo heb je in ieder geval een duidelijk beeld van wat je in het dashboard terug kunt zien. 

Screenshot dashboard 1

In deze eerste screenshot (hierboven) zie je tussen 20 oktober en 20 december – dus ongeveer twee maanden – mijn belangrijkste KPI’s. Zo zie je in één oogopslag dat in deze twee maanden er 718 conversies hebben plaatsgevonden waar ik ongeveer €2646 commissie voor toegekend heb gekregen, ik in totaal €35.7K voor adverteerders heb verdiend, zo’n 10K klikken heb doorgestuurd, 25K sessies op mijn website heb gehad en gemiddeld €0,22 per klik verdien. 

Daaronder zie je in de linkergrafiek de sessies, klikken op affiliate links en de affiliate sales staan zodat je meer gevoel hebt hoe deze in verhouding staan. In de rechtergrafiek zie je de commissie statussen. De rode lijn zijn de afgekeurde sales, de groene de goedgekeurde. Welke nog onder beoordeling staan zie je met de blauwe lijn. 

Hierna volgt het advertiser report. In één oogopslag zie ik hier mijn top 10 adverteerders, via welk netwerk zij draaien en wat ik hier verdien incl de delta (wat is mijn groei ten opzichte van dezelfde periode). Om hier verder op in te duiken zie je vervolgens 6 blokken met interessante inzichten. Zo zie ik wel affiliate netwerk me de meeste commissie en sales oplevert, maar ook hoe het zit met de afkeuringen. Welke adverteerder keurt het meeste af en wat is hun afkeurpercentage? En bovenal: hoe staat dit in verhouding met elkaar. 

Screenshot dashboard 2

Ik vind mijn afkeur hierin niet perse een red flag. Dat komt doordat de partijen die afkeuringen doen in dit geval ook met regelmaat conversies goedkeuren en daadwerkelijk te maken kunnen hebben met retouren. In deze periode wordt 76% van mijn commissie goedgekeurd, waar ik zelf content mee ben. 

Er is vervolgens nog een uitgebreide ‘attributie’-sectie in dit dashboard, waar ik je niet helemaal mee doorheen ga nemen omdat een aantal van mijn tabellen hier leeg zijn. Bewust; want ik gebruik deze niet. Maar er zijn er twee die ik wel met je wil delen: channel performance en landing page performance. 

screenshot dashboard 3

Aan de rechterkant zie je op dit screenshot een klein tabelletje met channel performance. Zo zie je dat in mijn geval het meeste van mijn verkeer via Google komt (SEO) in deze periode, namelijk 20.2K van de 25K sessies. Deze sessies resulteren in 9.3K klikken op mijn affiliate links, 602 conversies en daarmee iets meer dan €2K commissie. Een gemiddelde verdienste van €0,22 per klik. Direct verkeer is mijn runner up – met 5.1K sessies, dat resulteert in 1.5K klikken op affiliate links en 116 conversies. €607 commissie komt hieruit voort en een gemiddelde verdienste van €0,40 per klik!

Onder de channel performance zie je de landing page performance waardoor ik ook goed kan zien welke pagina goed converteert. Dit komt met name vanuit mijn webshop pagina’s en de combinatie tussen de landingspagina, sessies, klikken op affiliate links, conversies en commissie is goud waard. Op basis van mijn verdiensten kan ik nu besluiten waar ik verder wil gaan optimaliseren. 

Deze rapportage is alleen al – wat mij betreft – de moeite waard om WeCanTrack te gebruiken. Maar er zijn nog meer rapportage mogelijkheden, waaronder een transactie rapportage, adverteerders rapportage en netwerk rapportage. 

Alleen maar rozengeur en maneschijn? Nee, dat is geen enkele tool. WCT heeft namelijk de API-afhankelijkheid. Hiermee bedoel ik dat ze op basis van de API-koppelingen werken, maar dat hier soms vertraging op de lijn kan zitten. Dit is niet iets waar WCT wat aan kan doen, maar ligt aan de adverteerders zijde. Zo merk ik zelf in de praktijk dat de transacties in WeCanTrack op een andere datum binnenkomen dan ik in het netwerk zie. Ze komen wel binnen overigens. Ik mis tot op heden geen enkele transactie. Alleen soms een paar dagen later. 

Google Analytics inzicht

Om hierop door te pakken; dit zie je dus ook terug in Google Analytics. Mega handig dat WeCanTrack de commissies inzichtelijk kan maken in GA, maar ook hier kan dus een vertraging op de lijn zitten. 

Een kortere tijdsperiode maar onder andere zo kan het eruit zien in GA4:

Screenshot GA4

En in Universal Google Analytics (met opnieuw een andere tijdsperiode):

Screenshot UA 1

Ik hoef nu dus enkel mijn Analytics account te openen om te zien wat de verdiensten gemiddeld zijn. En ik hou het hierin bewust op gemiddeld, omdat het dus over de dagen heen kan schuiven zonder dat het exact op die dag heeft plaatsgevonden. Op week of maand basis, of zelfs kwartaal of jaarbasis heb je hiermee wel een duidelijk en goed overzicht. Het zit hem dus echt in gemak. Meer waardevolle informatie zien? Dat kun je dan het beste doen via het WCT-dashboard. 

Let’s talk numbers

Want ja – alles heeft zijn prijs. Zo ook WeCanTrack. First things first, je kunt de tool 15 dagen gratis testen. Zodra je een account aanmaakt gaat deze teller lopen dus kies je moment bewust zodat je meteen de koppelingen kunt treffen. 

De prijzen zijn als volgt (december 2022): 

screenshot pricing

Afhankelijk van hoe groot jouw website is in aantallen sessies, hoeveel klikken je hebt op jouw affiliate links, hoeveel account je wilt connecten, val je in een specifiek bakje. Met We Love Webshops zit ik nog in het eerste bakje, het eerste plan. Hoe groter je bent, of hoe meer benodigdheden je nodig hebt (zoals API reports en een custom domain) val je mogelijk in een ander bakje. Ik vind het geld zelf meer dan waard wat betreft de inzichten die ik ervoor terug krijg. Het geeft me extra focus en voor iemand die niet voltijd aan haar affiliate website werkt zorgt dit ervoor dat ik me focus op waar mogelijk nog geld ligt en waar ik verder nog kan uitbreiden. Daarnaast zorgt het bij mij voor efficiëntie; door de koppeling met GA hoef ik enkel dat platform te openen om te weten hoe ik ervoor sta. Win-win!

De links van WeCanTrack zijn affiliate links. Ik ben niet betaald om deze review te maken, maar ik zou het wel heel tof vinden als je – mocht je WCT gaan gebruiken – mijn affiliate link hiervoor wilt gebruiken 🙂

Plaats een reactie