Wat is affiliate marketing: de definitie

Dit is misschien wel mijn ultieme werk guilty pleasure: uitleggen wat affiliate marketing is. Er wordt vaak online gezocht naar de definitie, maar met de meeste van de definities die opkomen ben ik het niet eens. De definities die ik veelal tegenkom zijn wat mij betreft niet correct, incompleet of te kort door de bocht. Mijn nekharen gaan er soms van overeind staan hoe dit online marketing kanaal wordt weggezet. So I figured: ik neem je mee in mijn definitie van affiliate marketing, mijn visie op dit kanaal. Dan weet je niet alleen meteen meer over de basis van affiliate marketing, maar ook wat de basis is – de grondslag – van mijn andere blogartikelen. Het is hoe ik de affiliate wereld zie, door de Affiliateblogger bril.

Vind jij het leuk om nog meer te weten over affiliate marketing na het lezen van deze blog? Meld je aan voor deze affiliate marketing training die ik geef in samenwerking met Douro Media. 

Wat is affiliate marketing? – laten we een zoekopdracht uitvoeren

Als je op Google of in iedere andere zoekmachine intypt: ‘wat is affiliate marketing?’ of ‘affiliate marketing definitie’, krijg je verschillende resultaten boven. Eentje die al een aantal jaar naar boven komt, is de definitie die op Wikipedia te vinden is.

Deze definitie is wat mij betreft niet toereikend genoeg. In de basis klopt het zeker wat hier staat. Het is ook een online marketing kanaal waarbij affiliates beloond worden voor de gegenereerde verkopen of leads die de affiliate heeft aangeleverd. Maar het is nog zoveel meer. Tegenwoordig gaat affiliate marketing veel verder dan enkel deze beloning uitkeren en affiliates aansporen om te promoten. In de markt streven we naar samenwerkingen, naar partnerships. Echt de handen in één slaan om samen een beter resultaat te bereiken.

Wat ik nog storender vind is dat deze definitie een belangrijke stakeholder volledig buiten beschouwing laat: het affiliate netwerk. Laat ik je meenemen in wat mijn go to definitie is, de terminologie hieruit pikken, deze aan je uitleggen en hoe dit kanaal zich verhoudt tot de andere online marketing kanalen.

De definitie van affiliate marketing: mijn kijk op het kanaal

Als je aan mij vraagt wat mijn definitie is van affiliate marketing dan zeg ik het volgende:

“Affiliate marketing is een manier van online adverteren, waarbij je als publisher met een affiliate netwerk samenwerkt, om met de juiste adverteerders in aanraking te komen die je kunt promoten. Anderzijds werkt de adverteerder ook samen met een affiliate netwerk om in contact te komen met de juiste publishers die hun website en producten kunnen promoten. Een publisher wordt in deze samenwerking standaard beloond met een commissie. De adverteerder ontvangt exposure, verkeer, conversies en daarmee omzet.”

Is dit alles omvattend? Zeker niet – dan kan ik nog 10 regels hieraan vast plakken. Dekt het de lading? Wat mij betreft wel. Ik ga deze definitie nu verder met je ontleden zodat je deze van binnen en buiten snapt. Te beginnen met de stakeholders: de publishers, het affiliate netwerk en de adverteerders.

Publishers

De publishers zijn de promoters. Deze groep zijn ondernemers of consumenten met een side business. Ze doen naast hun baan in loondienst hun affiliate promoties ernaast. Dit kunnen websites zijn, maar ook socials (influencers) en apps. In theorie kan iedereen die een meetbare link kan plaatsen dat geplaatst kan worden op een website of in een app een publisher worden. Publishers worden ook wel affiliates of partners genoemd.

Affiliate netwerk

Het affiliate netwerk is een soort marktplaats tussen adverteerders en publishers in. Dit is hun digitale ontmoetingsplek waar publishers zich kunnen aanmelden voor de affiliate programma’s van adverteerders, maar adverteerders publishers ook kunnen uitnodigen voor deze programma’s. Het affiliate netwerk zorgt hierin ook voor het inzichtelijk maken van de cijfers en de uitbetalingen.

Adverteerders

De adverteerders zijn de webshops of lead generatoren die een affiliate programma hebben. Iedere website die een bedankpagina heeft na het plaatsen van een bestelling of het aanvragen van een offerte kan affiliate marketing inzetten. In theorie werkt dit ook op de bedankpagina’s van bijvoorbeeld nieuwsbrief aanmeldingen, hoewel dit minder vaak voorkomt binnen affiliate marketing. Een adverteerder wil graag de producten, het merk en/of de organisatienaam laten promoten.

Wat haal je uit affiliate marketing?

Nu je de drie belangrijkste stakeholders kent, wil ik verder inzoomen op wat je uit affiliate marketing kunt halen. De definitie van Wikipedia focust zich met name op het stukje commissie geven aan affiliates als er een verkoop is gedaan. Hierin ligt de focus minimaal op wat affiliate marketing oplevert. Zoals gezegd is affiliate marketing tegenwoordig veel meer te zien als het opbouwen van samenwerkingen en partnerships. In een samenwerking is het wat mij betreft veel meer twee richtingsverkeer dan in de eerste definitie geschetst wordt. Je brengt iets en je haalt iets.

De adverteerder krijgt namelijk niet alleen de daadwerkelijke transactie via de publisher, maar ook de extra exposure die ingezet wordt, het verkeer dat wordt doorgestuurd naar de webshop of website van de adverteerder, een mogelijke nieuwe klant (want dat is ook veel waard!), een stijging in de gemiddelde waarde van de order… het kan van alles zijn wat de adverteerder extra terug krijgt en dat gaat veel verder dan enkel een transactie. Dat klinkt zo leeg; je kunt hier veel meer omheen en aan koppelen om het nog interessanter te maken voor jou als organisatie.

Tegelijkertijd krijgt de publisher bij het laten plaatsvinden van deze transactie een stukje commissie over de geregistreerde orderwaarde (exclusief BTW en exclusief verzendkosten, uitzonderingen daargelaten). Als adverteerders tegenwoordig zeker willen zijn van een stukje exposure, kunnen ze hier andere verdienmodellen aan koppelen. Bijvoorbeeld een vast bedrag: je betaalt een paar honderd euro voor een plekje in een nieuwsbrief of een blogartikel. Als je met vergelijkingswebsites werkt kun je ook de commissies tijdelijk verhogen om hoger in de zoekmachine te komen te staan, of met een CPC (betalen per klik in plaats van transactie) werken. Commissies zijn de standaard, maar het kan zoveel meer zijn dan dat.

Beloon met andere waardevolle dingen naast commissies

Daarnaast kun je publishers ook belonen met andere waardevolle dingen dan commissies. Bijvoorbeeld met jouw tijd en aandacht. Door snel te reageren op e-mails, makkelijk bereikbaar te zijn, duidelijk en voldoende te communiceren kun je publishers aan je binden. Tijd is tegenwoordig heel waardevol. Commissies zorgen ervoor dat uiteindelijk de rekeningen betaald kunnen worden, maar iemands tijd krijgen is een mooie bijkomstigheid die ervoor zorgt dat je de vaart erin kunt houden.

Hoe werkt affiliate marketing in de praktijk?

Naast deze definitie is het belangrijk om te weten hoe affiliate marketing in de praktijk werkt. Ik neem je mee in vijf versimpelde stappen, waarbij achter de schermen uiteraard veel meer gebeurd. Het gaat er voor nu om dat je in de basis snapt welke stappen er gezet worden.

1. Het affiliate netwerk

De samenwerking tussen adverteerder en publisher komt tot stand in het affiliate netwerk. Een adverteerder zit bij een netwerk aangesloten om via deze weg de meetbaarheid, facturatie en het vinden van publishers te regelen. De publisher zit hierbij aangesloten om exact dezelfde reden. Het creëert een marktplaats effect. Stel: ik wil met mijn publisher website Welovewebshops.nl samenwerkingen met Adverteerder A, dan meld ik me binnen deze affiliate netwerk omgeving aan voor het affiliate programma van Adverteerder A. Na goedkeuring van de adverteerder kan ik via dit affiliate netwerk mijn tracking links (links die meten of er uiteindelijk een transactie is gedaan, maar ook jouw klikken naar de adverteerder inzichtelijk maakt) ophalen.

2. De promotie

Met deze tracking links kan ik mijn promotie opstarten. Ik maak een webshop pagina op Welovewebshops aan, schrijf een tekst, voeg een logo toe en voeg vervolgens de tracking links toe. Aan mijn content voeg ik ook toe dat dit artikel affiliate links bevat en geef ik een mogelijkheid om door te klikken naar de overkoepelende categorie. Deze pagina kan ik delen via een nieuwsbrief, via de socials en staat ook gewoon live op de website.

3. De consument

Een consument bezoekt Welovewebshops en klikt op de webshop pagina van Adverteerder A. Hierdoor wordt er een cookie gezet, een stukje tracking dat ervoor zorgt dat deze klik en eventuele transactie aan elkaar gekoppeld kunnen worden, en daarmee ook zichtbaar gemaakt kan worden binnen het affiliate netwerk. Als deze cookie gezet is, en de cookie tijd is bijvoorbeeld 30 dagen, dan heeft de consument 30 dagen de tijd om de bestelling te plaatsen om nog aan Welovewebshops toegekend te worden. Het kan zijn dat de consument ondertussen op andere online marketing kanalen klikt en daarmee de cookie overschrijft. Afhankelijk van de instellingen van de adverteerder kan ik alsnog commissie krijgen of niet – maar meestal is mijn bijdrage hiermee verdwenen.

4. De bestelling

Als de consument een klik heeft gedaan en een bestelling plaatst, wordt dit door middel van een stukje script gemeten dat op de bedankpagina wordt aangeroepen. Deze bestelling gaat natuurlijk naar het CRM systeem van de webshop, om de bestelling te kunnen verwerken, de bestelling wordt gemeten in een analytics systeem zoals Google Analytics, en wordt door het stukje script ook teruggestuurd naar het affiliate netwerk. Hierin wordt dit zichtbaar gemaakt voor zowel de publisher als de adverteerder dat de transactie heeft plaatsgevonden.

5. De beloning

De beloning is hierin de commissie voor de publisher. Dit is zichtbaar in het netwerk en wordt in de meeste gevallen uitbetaald als er aan twee voorwaarden is voldaan. Allereerst moet je als publisher in de meeste gevallen de minimale uitbetaling bereikt hebben. Meestal is dit €10-€15 aan commissies dat uitbetaald kan worden. Ten tweede moet in de meeste gevallen de adverteerder het bedrag aan het affiliate netwerk hebben betaald. Soms is er een los potje dat al klaar staat bij het affiliate netwerk. Hou er dus rekening mee dat hier even tijd overheen kan gaan. Vaak wordt er rekening gehouden met een retourtermijn en ben je zo een paar weken verder voordat je jouw commissie ontvangt. In sommige gevallen en branches kan het zelfs een paar maanden duren.

Het volgende blogartikel…

Het volgende inhoudelijke blogartikel wil ik je meenemen in hoe affiliate marketing in de online marketing mix past, wanneer je hier het beste stappen mee kunt zetten en hoe het verschilt van de andere kanalen. Maar ook vanuit de publisher kant: waar je de andere kanalen juist nodig hebt om affiliate marketing te laten slagen.

Ik hoop dat dit je nu al een beter beeld heeft gegeven van affiliate marketing en stay tuned voor meer insights en tips.

Vind jij het leuk om nog meer te weten over affiliate marketing? Meld je aan voor deze affiliate marketing training die ik geef in samenwerking met Douro Media. 

1 gedachte over “Wat is affiliate marketing: de definitie”

Plaats een reactie