Waarom zijn affiliate netwerken belangrijk voor affiliate marketing?

Binnen affiliate marketing staat het aangaan van samenwerkingen centraal. De plek waar je de relatie aan kunt gaan en waar je de relatie kunt managen is het affiliate netwerk. Dit is een soort marktplaats waar vraag en aanbod samen komt, maar dan in de vorm van adverteerders en publishers. Affiliate netwerken zijn sinds jaar en dag al betrokken bij de tot stand koming van deze samenwerkingen en vanuit dat oogpunt leveren affiliate netwerken dus een gigantische bijdrage aan de huidige affiliate markt. Maar waarom zij zijn zo belangrijk voor affiliate marketing?

De driehoek van affiliate marketing

Zoals je van me gewend bent; first things first. Ik geloof namelijk dat affiliate marketing bestaat uit 3 stakeholders binnen de samenwerking: de adverteerder, de publisher en het affiliate netwerk. Het affiliate netwerk zit tussen beide in om zo het gemak voor beide partijen te vergroten. Facturatie, administratie, hosten van promotiematerialen en dashboarding worden via deze weg voor beide partijen uit handen genomen.

Ik geloof dat de adverteerder, de publisher en het affiliate netwerk onlosmakend met elkaar verbonden zijn. Elke adverteerder maakt gebruik van een stuk technologie om affiliate marketing mogelijk te maken, bij welk affiliate netwerk zij ook aangesloten zijn of welke tool ze hier ook voor gebruiken. Publishers bewegen mee met het gekozen affiliate netwerk of technologische oplossing.

Ik noem deze drie stakeholders samen de driehoek van affiliate marketing. Adverteerder werkt met affiliate netwerk, publisher werkt met affiliate netwerk, maar publisher werkt ook met adverteerder. En alles visa versa.

De kracht van het affiliate netwerk

Het affiliate netwerk heeft meerdere facetten wat hen in hun kracht zet en waardoor het ook zo’n gevestigd onderdeel is geworden in de affiliate markt.

Allereerst is het – zoals eerder geschetst – samenbrengen van vraag en aanbod via een marktplaats constructie hun sterkte. Zij zijn de plek waar partijen samenkomen om de samenwerking aan te gaan en naar next level te tillen.

Bij een affiliate netwerk zijn er account managers en publisher managers aanwezig die je kunnen helpen bij het realiseren van de samenwerkingen. Zij hebben allen hun eigen expertise, wat maakt dat ze je goed kunnen helpen binnen een specifieke branche. De mensen bij het affiliate netwerk hebben inzicht in de data van veel programma’s en publishers, waardoor ze je goed kunnen adviseren in wat jouw beste next step is of welke samenwerking goed bij jou past. Dat is het tweede facet.

Tot derde: de technologie en meetbaarheid. Meetbaarheid is binnen affiliate marketing key en zorgt voor transparantie voor beide partijen. Beide partijen zien dezelfde data en kunnen op basis van dezelfde data optimaliseren.

Als laatste facet wil ik graag innovatie aanhalen. Het affiliate netwerk kan zich onderscheiden van andere affiliate netwerken en om aan de vraag van steeds groter wordende adverteerders te voldoen met innovatieve oplossingen. Zij worden in die zin gestimuleerd om continu op te letten in de markt, de laatste trends in de gaten te houden en hun systeem naar aanleiding hiervan te optimaliseren.

Kort gezegd, de kracht van het affiliate netwerk zit in:

  1. het zijn van een marktplaats om vraag en aanbod samen te brengen
  2. de verschillende expertises en benchmark data
  3. de technologie en meetbaarheid
  4. innovatie

Maar waarom omzeilen sommige adverteerders en publishers dan het affiliate netwerk?

Laten we het even over de olifant in de kamer hebben. Hoewel affiliate netwerken ontzettend handig zijn om tussen de adverteerder en publisher te plaatsen, is er door de jaren heen een trend ontstaan waarbij adverteerders en publishers steeds vaker schakelen zonder affiliate netwerk. Het affiliate netwerk zit tussen beide voor de meetbaarheid, maar het contact verloopt via de e-mail of telefonisch en niet altijd per se via de accountmanager of publisher manager.

Dus olifant in de kamer: leuk die affiliate netwerken, maar waarom omzeilen sommige adverteerders en publishers dan het affiliate netwerk? Affiliate marketing kent verschillende onderdelen om het tot een succes te maken. Meetbaarheid is hier een van, maar een andere is oprecht goede samenwerkingen aangaan. Hierbij gaat 1-op-1 schakelen gewoonweg sneller.

Je kent dat kringspelletje vast nog wel. Toen we nog jong waren, met klasgenootjes in een kring zaten en in elkaar oor een woord fluisteren. Hoe meer mensen het woord horen, hoe meer het een eigen leven gaat leiden en het een ander woord wordt. Wat begint met een hond eindigt in een holle boom. Los van het woord, duurt het ook langer voordat het bij het einde van de kring is aangekomen.

Bij deze drie stakeholders gaat het om drie partijen, en gelukkig niet een klas vol kinderen, maar het loopt toch wat vertraging in de communicatie funnel op. Helemaal bij last minute afspraken is het zo fijn om direct te schakelen. Van bron naar ontvanger en terug.

Moet ik dit ook doen?

Je hoeft niet 1-op-1 relaties aan te gaan en kunt juist het affiliate netwerk hier goed voor inzetten om de belangen van beide partijen te behartigen. Juist als je weinig tijd hebt voor affiliate marketing wil je dat dit liever via het affiliate netwerk verloopt zodat er altijd iemand is die snel kan reageren.

Welke affiliate netwerken zijn er?

Er zijn zowel in Nederland als op internationaal vlak veel verschillende affiliate netwerken die samen met adverteerders en publishers werken aan een affiliate programma of het succes van een publisher. Affiliate netwerken waar je in Nederland aan kunt denken zijn:

Dit zijn ze lang niet allemaal, maar dan heb je wat meer gevoel bij dit soort netwerken. Ik noem bewust geen netwerken als PayPro, Partnerize en Impact omdat deze partijen geen account management aanbieden.

Waarom zijn affiliate netwerken dan belangrijk voor affiliate marketing?

De accountmanagers en publisher managers bij affiliate netwerken kunnen het verschil maken binnen affiliate marketing. Ze zijn goed op de hoogte van hun eigen niche, delen dit met hun relaties en willen beide belangen behartigen. Bij weinig tijd toch affiliate marketing goed inzetten? Dan zijn zij onmisbaar en dat maakt het een belangrijke schakel binnen affiliate marketing.

Hoe meer tijd je investeert in affiliate marketing, hoe groter je programma ongetwijfeld wordt. Ook dan kun je teren op de kennis en handjes van de accountmanagers. Zie ze als je rechterhand binnen affiliate marketing om het resultaat naar een next level te tillen. De rollen verschuiven dan wat meer, helemaal als je 1-op-1 samenwerkingen aangaat met gebruik van de tracking van het affiliate netwerk. Zorg er wel altijd voor, of je ze nu veel inzet of juist zelf veel doet, dat je ze op de hoogte houd. Ze zijn in die zin wel echt een verlengstuk van jouw affiliate team.

1 gedachte over “Waarom zijn affiliate netwerken belangrijk voor affiliate marketing?”

Plaats een reactie