“Het succes van affiliate marketing komt pas tot uiting als je het menselijke combineert met technologie en data”

Affiliate marketing is mijn passie

Hi, ik ben Jennifer en ik ben Affiliate Marketing Strateeg. Met meer dan 7,5 jaar ervaring in de affiliate industrie, weet ik wat affiliate marketing programma’s nodig hebben om succesvol te zijn. Ik help mijn klanten om hun affiliate programma’s op het juiste spoor te zetten en het resultaat op hun KPI’s te maximaliseren. Ongeacht wat deze KPI’s omvatten. 

Ik heb in de afgelopen jaren voor meer dan 40 klanten gewerkt, verspreid over meer dan 25 landen. Mijn ervaring is e-commerce gefocust en op de Amerikaanse, Britse en Europese markt, waardoor ik hierin weet hoe jij de beste partnerships opzet en de beste extra exposures voor jouw organisatie op tafel krijgt. 

Voordat ik in aanraking kwam met affiliate marketing, was ik SEA marketeer. Eenmaal geïntroduceerd aan affiliate marketing, merkte ik dat ik naast performance ook het werken met mensen en het bouwen van partnerships heel leuk vond. Zo ben ik gestart binnen affiliate marketing en niet meer gestopt. Ik geloof in de combinatie tussen performance, het stukje relatie management, technologie en data om te bouwen naar een succesvol affiliate programma. Of hoe ik het liever noem: partnerships programma of partner programma. Het draait immers om de samenwerkingen – dit zijn de core. Het gaat voor mij dus veel verder dan de basis van affiliate marketing. 

Afbeelding © Evelien Hogers 

Als ik voor jou aan de slag ga dan…

Om tot een succesvol affiliate programma te komen geloof ik in de zogenoemde ‘recruit – activate – optimize’ methodologie. Deze methodologie is een ongoing pad om een affiliate programma te laten groeien en naar een next level te tillen. 

Recruit

In de ‘recruit’ fase ben je op zoek naar nieuwe affiliate partners voor in het programma om mee samen te werken. Hier zijn verschillende manieren voor waaronder het gebruik van databases en tooling. De kunst is om de juiste publishers bij jouw programma aan te sluiten die een bijdrage leveren aan jouw doelstellingen en KPI’s.

Activate

De publishers toevoegen aan het affiliate programma is stap 1, hen daarna aan het promoten krijgen is stap 2. De activatie – ofwel ‘activate’ – fase draait om de affiliate partners motiveren te starten met de promotie van de producten en het merk van de adverteerder.

Optimize

Eenmaal data hebbende als publishers promoten kun je het programma optimaliseren. Dat kan op verschillende vlakken, bijvoorbeeld op het gebied van de voorwaarden van het programma, de samenwerkingen verder optimaliseren door extra exposure in te kopen, of verschillende technische optimalisaties. 

De recruit – activate – optimize methodologie volgen elkaar op, maar zijn een continu proces van het vinden van nieuwe partners, het bouwen van een band en een samenwerking, en om deze verder uit te breiden en de optimaliseren. 

Echter: deze methodologie werkt alleen optimaal als hier vooraf een duidelijke strategie gevormd is. Op deze manier heb je een duidelijk plan van aanpak en weet je de doelstellingen waar je naar toe wilt werken, en wat haalbaar is. 

Ik geloof in de recruit activate optimize methodologie dat als volgt is opgebouwd. 

Maar voordat je klaar bent voor deze methodologie, is het belangrijk dat je eerst een strategie hebt: een plan van aanpak. De stap die hiervoor zit is ‘strategize’.

Strategize

Creëer een rode draad door jouw affiliate programma zodat je weet wanneer je waarop moet focussen om het beste resultaat te behalen, maar ook welke technische implementaties je nog nodig hebt, welke type partners je mee wilt samenwerken, hoeveel je aan hen kun uitgeven en welke KPI’s je hier tegenover stelt. Dit en meer punten pak je samen in de ‘strategize’ fase. De fase waarin je jouw strategie bouwt en een plan van aanpak neerlegt hoe jij de komende periode – idealiter jaarlijks – het programma leidt naar het best mogelijke resultaat voor dat jaar. 

Zonder strategie, ga je in de recruit – activate – optimize methodologie geen duidelijk pad bewandelen. Je weet niet wie dan jouw ideale publisher is om mee samen te werken, je weet niet exact wat je van hen verwacht in het kader van promoten en je weet niet wanneer je tevreden bent. Het is onduidelijk wanneer het programma gezien kan worden als succesvol. 

Van methodologie naar de praktijk

Deze methodologie staat centraal in mijn manier van werken voor klanten. Dit is mijn uitgangspunt om jouw affiliate programma naar de next level te tillen en het grootst mogelijke succes te behalen. Met name in het startpunt – de strategie – is vaak veel winst te behalen door het te concretiseren. Hier kan ik jou mee helpen, om een duidelijke way of work te realiseren voor jouw affiliate programma. 

Ook als jouw vraagstuk concreter is, zoals ik wil mijn affiliate programma van het ene affiliate netwerk naar het andere affiliate netwerk migreren, staat deze methodologie centraal. Door een duidelijke strategie te hebben voor de migratie, weet je wanneer deze succesvol is en hoe dit aangepakt wordt. Je zoekt niet per definitie naar nieuwe publishers, maar je bepaalt wel welke affiliate partners je mee wilt nemen naar het volgende netwerk (indien dit toegestaan is vanuit jouw huidige netwerk, anders ga je juist wel recruiten voor jouw nieuwe programma).  

Deze manier van werken is in de praktijk succesvol. Je besteed jouw tijd aan de next steps en optimalisaties waar je het meeste impact kunt maken. Mag ik jou hierin helpen?