Waar let je op bij het beoordelen van een mediakit van een publisher?

Het vierde kwartaal staat voor de deur. Voor veel webshops een groot moment in het jaar. Dit is het laatste kwartaal om de jaartargets te halen. Met de grote kortingsmomenten als Black Friday en Singles Day, maar ook de woonmaand en feestdagen campagnes kun je nog flink gas geven. Als je de samenwerking met een publisher verder wilt uitbreiden en extra exposure wilt inkopen, krijg je in veel gevallen de informatie via een mediakit aangeleverd. Maar hoe lees en beoordeel je een mediakit van een publisher zodat je weet dat je een sterke samenwerking aangaat? 

Wat is een mediakit?

Zoals je van me gewend bent: first things first. Een mediakit is een PDF of webpagina waarop je meer informatie vind over de publisher en de extra samenwerkingsmogelijkheden. In deze mediakit vind je bijvoorbeeld het aantal sessies van de betreffende publisher, CTR’s en conversie ratio’s, de extra exposure pakketten en de prijzen. 

Er zijn mediakit varianten waarbij er weinig tot geen cijfers worden gedeeld van de publisher. Dit is niet altijd een red flag maar kan ook het geval zijn dat de publisher de website het er zodanig bij doet dat er onvoldoende tijd (lees: prioriteit) is om steeds nieuwe mediakits te maken of te updaten. Vraag er dus altijd even naar of dit los aan te leveren is als het niet in de mediakit staat. 

Publishers kunnen verschillende mediakits hebben. Zo kunnen ze een mediakit hebben om de samenwerking op te starten, bijvoorbeeld met een welkomstpakketje of een kickstart pakket. Hierin zal je – mits de publisher dit bereid is te delen – meer algemene cijfers vinden over de website. Bijvoorbeeld gemiddelde sessies per maand waarbij het gemiddelde is genomen over bijvoorbeeld een heel jaar. Er zijn ook kwartaal mediakits waarbij vooruit gekeken wordt naar het komende kwartaal. Met deze mediakits kunnen publishers zich ieder kwartaal in de kijker spelen bij de adverteerder.

Dit is ook het geval als er campagne mediakits beschikbaar zijn. Per campagne is er een losse mediakit dat opnieuw gedeeld wordt met eventuele aangepaste pakketten en prijzen. Opnieuw een moment om weer in contact te komen. Zo houd je een aantal van de grote publishers in ieder geval op de kaart. 

Mediakits voor het vierde kwartaal

Zoals geschetst kan voor het vierde kwartaal een Q4 mediakit beschikbaar zijn, maar ook losse campagne mediakits. Zo kan een woon publisher drie losse mediakits hebben voor de oktober woonmaand, Singles Day / Black Friday en voor de feestdagen in de vorm van een holiday mediakit. Het kan ook zijn dat dit samen wordt gevoegd tot één mediakit. Als er cijfers in staan, zullen deze met name gericht zijn op de maand waarin deze samenwerking zal lopen. 

Het beoordelen van een mediakit

Maar hoe beoordeel je zo’n mediakit dan of dit een match voor jou is? Allereerst ga ik ervanuit dat als je een mediakit ontvangt van een specifieke publisher, dat er al een samenwerking tot stand is gekomen in het affiliate netwerk. Er is dus al een goedkeuring geweest om samen te werken en de publisher kan bij de promotiematerialen in het netwerk. Indien er nog geen samenwerking is, is jouw eerste stap om de publisher te beoordelen. Is hier een match tussen adverteerder en publisher? 

Bij het beoordelen van een mediakit let ik zelf verder op 4 punten, waarvan het eerste punt samenhangt met de match tussen adverteerder en publisher. 

1. Doelgroep

Welke doelgroep bereik je door met deze publisher samen te werken? Cijfers over de doelgroep kunnen gedeeld worden via een mediakit. Past dit bij jouw ideale doelgroep? Als deze cijfers niet in de mediakit staan, kun je het meer hoogover meenemen. Bijvoorbeeld: als elektronica webshop kun je in de Black Friday maand gepromoot worden door een aanbiedingen website waar onder andere elektronica aanbiedingen op gedeeld worden. Hier kan zeker jouw doelgroep zitten, zelfs als je normaal niet focust op actiematige publishers. 

2. Cijfers vs cijfers

Welke cijfers deelt een publisher? Hoe hoog of hoe laag zijn deze cijfers? Als de cijfers relatief laag zijn, is het belangrijk dat de andere cijfers on point zijn en de tarieven hierbij passen. Bijvoorbeeld: een niche publisher heeft 1000 sessies per maand op de website. Klinkt niet als veel, maar in een specifieke niche kunnen dit simpel gezegd 1000 potentiële kopers zijn. Als de gemiddelde CTR op deze website 10% is, heb je 100 potentiële kopers op jouw website. Stel dat jouw gemiddelde conversieratio 5% is binnen affiliate marketing, dan houd je 5 kopers over. Is jouw gemiddelde orderwaarde €100 via affiliate marketing, dan is het aannemelijk om in te schatten dat je €500 via deze publisher kunt verdienen. 

Vraagt deze publisher voor een nieuwsbrief, banner op de website en een blogartikel €100 naast de commissie van 5%, betekent dit dat je €125 aan kosten kwijt bent om €500 te verdienen. Hier kun je een Return on Ad Spend (ROAS) van 3 uithalen. Als dit binnen jouw targets past, kan dit dus een mooie investering zijn. 

Zijn de kosten hier voor een pakketje €250 dan is het risico hoger om hier in te kopen. Je gokt dan op een hogere uplift dan veilige aannames op dit moment laten zien. Kan het risico zeker waard zijn, maar is risicovoller. 

Hierom is het dus belangrijk om de cijfers die de publisher deelt over de website in een specifieke maand of als maandgemiddelde, naast jouw cijfers te leggen, de prijzen hierin mee te nemen en een goede aanname te doen of dit het gaat opleveren.  

3. Specifieke pakketten

De pakketten doorrekenen legde ik bij het kopje ‘cijfers vs cijfers’ ook al even uit, maar ik let hierbij zelf ook op hoe specifiek de pakketten zijn. Er zijn publishers die een driestaps pakket aanbieden, waarbij je steeds meer krijgt (en meer betaald) bij een groter pakket. Wat zit er in een dergelijk pakket en gaat dit echt een conversie uplift hebben?

Ik zie zelf over het algemeen meer waarde in een nieuwsbrief dan in een social post om conversie te triggeren. Dit kan op publisher niveau verschillen, maar voor mij is dit één van mijn standaard spelregels bij het lezen van een mediakit. 

Voorbeeld: een klein pakket met nieuwsbrief en uitlichting op een Black Friday pagina kost €250. In het middelgrote pakket wordt hier een banner in de sidebar en een social post aan toegevoegd om zo op €500 uit te komen. Hierbij vraag ik me oprecht af of de social post en de banner in de sidebar de €250 investering zelf gaan goedmaken. Het komt hier dan neer op de extra zichtbaarheid die ik kan claimen: vind ik dit het waard en wat levert het me op? Dat zijn twee vragen die dan door mijn hoofd spelen. Zit er in het middelgrote pakket ook een extra nieuwsbrief? Dan is het al een stuk interessanter!

4. Contact

Hoe kan ik dit inboeken bij de publisher? Kan dit via de affiliate netwerk account manager, kan ik rechtstreeks contact opnemen? Is er een specifiek contactpersoon die dit in behandeling neemt of gaat het naar een algemeen e-mailadres? Het lijkt vrij algemene informatie maar het kan inzicht bieden in hoe last minute je nog iets kunt inboeken. 

Heb je regelmatig contact met de publisher, dan weet je bij het ontvangen van de mediakit waarschijnlijk al genoeg hoe laat je nog wijzigingen kunt doorgeven, nog iets extra’s kunt afnemen of sowieso kunt inboeken. Als je niet regelmatig contact hebt, zou ik weinig risico nemen met last minute inboeken. Wees zo vroeg mogelijk zodat je zeker bent van je plekjes maar ook dat de publisher de tijd heeft om het goed te verwerken. 

Bij een algemeen e-mailadres zoals info@pub-lisher.nl ga ik er altijd vanuit dat het niet snel opgepakt wordt. Het komt – tenzij het een kleine publisher betreft – niet rechtstreeks bij de juiste persoon terecht. Is het een team e-mailadres, een e-mailadres van een land, bijvoorbeeld affiliate.UK@pub-lisher.nl, dan heb ik er al meer vertrouwen in. Hier zit een team achter, of lijkt erachter te zitten, waarbij er meerdere mensen zijn die mijn aanvraag nog snel kunnen verwerken. 

Een rechtstreeks contactpersoon kan zijn voor- en nadelen hebben. Je hebt een persoon waar je direct mee schakelt waardoor er minder ruis is op de lijn. Is deze persoon ziek, dan zal je alsnog het algemene e-mailadres moeten mailen. Sowieso geeft het bestuderen van de contactmogelijkheid je meer gevoel bij wat je kunt verwachten. 

Kortom: de kracht van het beoordelen van een mediakit

Als je iets inkoopt bij een publisher bekijk de mediakit goed. Leg de cijfers naast elkaar, doe een aannemelijke voorspelling of de samenwerking het je gaat opleveren, neem hierin de verschillende exposuremogelijkheden mee en bekijk met wie je contact zal hebben. Alles speelt hierin een cruciale rol in het goed bekijken van een mediakit en hierop vervolgstappen nemen. 

2 gedachten over “Waar let je op bij het beoordelen van een mediakit van een publisher?”

Plaats een reactie