Last minute Black Friday: hoe doe je dat?

Het is bijna weer zo ver: Black Friday. Op vrijdag 25 november barst het kortingsfestijn weer los op internationale bodem. Veel webshops stunten met prijzen, zijn er extra kortingscodes te vinden en speuren consumenten het web af naar de beste deals. Maar – nu zo twee maanden voor het Black Friday is – kun je nog last minute meedoen? Het korte antwoord: ja. Maar nu is het moment om aan de slag te gaan.

Maak een plan

De eerste stap is om een goed plan te maken. Een plan de campagne, voordat je in de rondte gaat rennen om overal mediakits vandaan te plukken en deals te maken. In een goed plan zit al wat tijd en juist daarom is het belangrijk om nu te starten.

In dit plan omschrijf je de actie die op de webshop plaats vind, bijvoorbeeld 20% korting op alles. Een goede deal, want de korting geldt op alle items dus de consument kan lekker los gaan. Werk je met een korting op product groepen of creëer je bepaalde deals? Zorg ervoor dat het duidelijk binnen de webshop is aangegeven wat wel afgeprijsd is en wat niet, en waar de eventuele extra deals te vinden zijn. Noteer deze landingspagina’s ook voor jezelf en neem deze mee in jouw plan de campagne. Deze wil je met de publishers en het affiliate netwerk kunnen delen.

Hoeveel budget heb je beschikbaar?

In dit plan neem je ook mee hoeveel budget je hiervoor beschikbaar hebt, en schets je het huidige affiliate programma. Denk aan wie jouw top performende partners zijn, zodat je hier ook extra kunt inkopen voor tijdens Black Friday, maar ook algemene Black Friday websites waar je een extra push kunt realiseren zoals op BlackFridayNederland.nl. Vergeet jouw commissiemodel niet in acht te nemen en een eventuele drop in de gemiddelde order waarde. Wat verwacht je dat de gemiddelde order waarde is, hoeveel traffic schat je in en wat is het gemiddelde conversie ratio? Als je dit kunt inschatten, weet je ook hoeveel transacties je verwacht te doen tegen welke gemiddelde orderwaarde. Vanuit daar weet je jouw verwachte omzet en met het huidige commissiemodel hoeveel kosten. Vergeet een eventuele netwerk fee hierin niet. Nu weet je jouw standaard kostenplaatje: hoeveel blijft er over? Dat is jouw fixed fee budget.

Houd er rekening mee dat als je extra exposure inkoopt je een boost kan realiseren in jouw omzet. Je kan dus meer omzet doen dan je by default had ingeschat, wat resulteert in meer commissie. Houd dus altijd een stukje budget over om hierop in te kunnen spelen en achteraf niet voor verrassingen te staan. 

Promotiematerialen bedenken en aanvragen

Welke promotiematerialen heb je nodig om jouw ideale publisher aan het werk te zetten voor extra exposure? Neem je bijvoorbeeld een nieuwsbrief af bij een cashback partij, dan is het belangrijk dat je een 500×500 banner klaar hebt liggen. Maak deze briefing vast bij het maken van jouw plan en brief deze intern meteen om op de promotiematerialen en eventuele extra kortingscodes geen vertraging op te lopen.

Communiceer met jouw ideale publisher

Voordat je gaat communiceren is het belangrijk dat je jouw last minute Black Friday plan duidelijk en compleet hebt. Weet je nog niet wat voor korting er gegeven wordt, dan heb je een uitdaging in de communicatie richting een publisher en het maken van de promotiematerialen briefing. Chase dus ook zeker intern op het zo snel mogelijk weten van de acties zodat jij ook door kunt.

Als je dit last minute Black Friday plan duidelijk hebt kun je de volgende stap zetten. Houd er rekening mee dat als je niet voltijd bezig bent met het affiliate programma of als de webshop nog niet weet wat de actie wordt, je hier langer mee bezig bent. Er kan zo 2 tot 3 weken overheen gaan om dit plan goed op papier te zetten en eventuele blokkers weg te halen om dit plan goed uit te kunnen voeren.

In theorie kun je mediakits tegelijkertijd opvragen, maar dat betekent ook dat als je nog niet veel weet je niet kunt doorpakken. Want: als je 10% korting geeft op 3 producten in de webshop binnen een assortiment van 300 ga je naar alle waarschijnlijkheid geen pakket inkopen van duizenden euro’s. De kans dat dit een goed resultaat oplevert is klein. Idealiter doe je dit dus na het maken van jouw plan zodat je budget, de actie en jouw ideale publisher(s) duidelijk hebt.

Deze ideale publisher benader je – al dan niet via jouw affiliate netwerk account manager – om de mediakit op te vragen.

Houd er rekening mee dat deze mediakits in de zomer al opgemaakt worden en de vroegboekkortingen in vrijwel alle gevallen nu ook verlopen zijn. Kies dus wisely welke publisher en welk pakket bij jou past. 

Vanuit hier kan je alsnog gaan inkopen wat binnen jouw budget past. Je hoeft niet perse voor één publisher te kiezen, je hoeft ook niet per se voor meerdere te kiezen. Beide staan niet gegarandeerd voor meer succes. Kies vooral waar jij ziet dat de meeste conversies vandaan komen en kies daar de meest conversietriggerende opties.

Vergeet ook geen rekening te houden met jouw incrementality. Je wilt immers geen verschuiving van conversies maar juist conversies realiseren die je anders niet had gehad omdat je niet zichtbaar was geweest op deze publisher websites.

Weten hoe ik mijn deals sluit last minute?

Als ik voor klanten last minute Black Friday deals sluit, dan ga ik bovenstaand proces door. Maar ik kan me voorstellen dat ik je nog meer inzicht wilt in hoe ik dit aanpak. Op woensdag 5 oktober lanceer ik de Affiliateblogger Podcast. Mega vet en ook heel spannend tegelijkertijd! Op deze dag gaan twee afleveringen live, de week erna – op 12 oktober – verschijnt er een aflevering over het maken van last minute Black Friday deals. Een soort tweede blog met net iets andere inzichten en input om het jou makkelijker te maken.

Dat betekent niet dat je voor die tijd niets hoeft te doen. Ga zeker aan de slag met jouw plan. De deals maken kun je ook zeker mid oktober nog, of gebruik je de input vanuit mijn podcast alsnog binnen het daadwerkelijk sluiten van jouw deals. Belangrijk is dus als je dit nu op de radar hebt om nu echt gas te gaan geven. The time is now. Succes!

Plaats een reactie