5 vragen aan… Joep van den Boer van Webgains

Ik ken Joep van den Boer inmiddels een jaar of drie, destijds vanuit zijn rol als Business Development Director bij Partnerize, een SaaS platform. Zo’n 2,5 jaar geleden is hij gestart bij Webgains als Commercial Services and Partnerships Director voor de Benelux. Sinds begin 2022 mag Joep zich Managing Director van de Benelux tak van Webgains noemen. Met zijn 5 jaar ervaring binnen affiliate marketing heeft hij een duidelijke visie voor ogen met Webgains en kletsen we in dit interview over het opbouwen van Webgains voor onder andere de Nederlandse markt en zijn beeld van de toekomst.

Hoe is het voor jou om Webgains op te bouwen in de Nederlandse markt, waar al veel concurrentie is tussen de affiliate netwerken?

Joep vertelt: “voor mij is er niets leukers dan Webgains te positioneren in een competitieve markt. Er is inderdaad behoorlijk wat concurrentie van gewaarde netwerken en SaaS providers. Dat gezegd hebbende geloof ik er sterk in dat als je onderscheidend vermogen hebt, er altijd voldoende potentie is.”

“Toen we iets meer dan 2 jaar geleden begonnen, kende vrijwel niemand in Nederland Webgains. In deze markt zijn er behoorlijk wat gevestigde namen, maar deze concurrentie zorgt ervoor dat we scherp blijven. We blijven continu innoveren. Dat is terug te zien in het resultaat, waarbij we nu 2 jaar op rij meer dan verdubbeld zijn in omzet. Dat is voor ons het teken dat er nog behoorlijk wat markt te winnen valt,” legt Joep verder uit.

“Een van mijn leukste uitdagingen is het opbouwen van een team in de Benelux. Zeker als relatief nieuwe speler valt of staat het succes met de mensen waarmee je werkt. We hebben geluk dat we een super gemotiveerd en energiek team hebben. Of ja, geluk: hier letten we op tijdens de sollicitatieprocedures – dit is wat ik belangrijk vind in het team. Op dit moment hebben we nog twee nieuwe vacatures open staan, dus als je als lezer na het lezen van dit interview enthousiast bent, stuur mij vooral een berichtje. “

Wat is hetgeen dat jullie onderscheidt van de rest van de netwerken?

“Webgains staat voor transparantie, hoge support levels en technologische innovatie. We zien dat er behoorlijk wat verschillen tussen de netwerken zijn, zeker als het aankomt op support. Daarnaast – komend van een SaaS achtergrond – was het voor mij belangrijk om voor een netwerk te werken dat zich ook sterk bezig houdt met technologie. Dat is waar een deel van mijn passie in zit en waar ik in geloof: een ijzersterke technologie draagt bij aan het succes van affiliate marketing.”

“Ongeveer 2 jaar geleden heeft Webgains een compleet nieuw platform uitgebracht met daarin verschillende tools, welke je niet direct terug ziet bij andere netwerken,” legt Joep uit. “Je kan hierbij denken aan een A.I. (Artificial Intelligence)-gevoerde publisher discovery tool, welke het makkelijker maakt voor adverteerders om de juiste publishers aan het programma toe te voegen.”

“De mogelijkheid om op SKU (product) level verschillende commissies uit te betalen om maximale Return on Investment te realiseren is een andere sterke tool in het netwerk. Dit zie je op een overzichtelijke manier terug bij SaaS platformen, maar niet onder de traditionele affiliate netwerken. Wij bewegen ons wat dat betreft tussen beide in. Het gemak van het affiliate netwerk, de kracht van een SaaS platform.”

Joep vertelt verder: “Achter de schermen gebeurd enorm veel op technologisch gebied, en er komen een aantal hele toffe dingen aan. Daarnaast, omdat ons moederbedrijf – AdPepper Media Group – een beursgenoteerd bedrijf is in Duitsland, voldoen we altijd aan de nieuwe wetgeving rondom GDPR en AVG. We willen dat adverteerders zorgeloos gebruik kunnen maken van onze tooling. Sowieso is het heel gaaf om te zien dat onze tracking over de jaren heen geen enkele seconde offline is geweest. Deze kwaliteit wil ik blijven waarborgen.”

"Gemiddeld zien onze Benelux adverteerders 30% groei in hun affiliate marketing kanaal in 2022, wat aangeeft dat er ondanks de dalende e-commerce bestedingen dit jaar nog voldoende kansen liggen."

“Naast dat we investeren in de tools voor adverteerders, zien we dat marketingbureaus hier ook baat bij hebben. Ze hebben vaak behoefte aan uitgebreide tooling, waardoor ze veel taken zelf op kunnen maken zonder dat ze de accountmanager nodig hebben. Ons platform is hierop ingericht om alles zelf te kunnen doen, maar marketingbureaus kunnen daarnaast ook rekenen op proactief accountmanagement. Een mooie trend om te zien is dat als marketingbureaus eenmaal starten met Webgains, ze binnen enkele maanden meerdere programma’s live hebben staan.”

“Hier wil ik tot slot nog aan toevoegen dat publishers uiteraard ook een belangrijke stakeholder voor ons zijn. We proberen zo goed mogelijk met hen mee te denken, ook op technologisch vlak. Een voorbeeld hierin is onze nieuwe feedtool, waarbij de output voor de publisher altijd precies hetzelfde is en de juiste data bevat om te starten met promotie. Dit ontbreekt vaak nog bij andere netwerken, waar je de feed kunt ophalen zoals de adverteerder hem upload. Het resultaat is een uplift bij CSS publishers en prijsvergelijkers.”

Als Managing Director bij Webgains, maar ook met jouw ervaring in de markt, zie je ongetwijfeld veel succescases voorbij komen. Wat zou je iedere affiliate marketeer aanbevelen?

“Ik heb hierin drie aanbevelingen. Te starten met trial and error. We zien dat er vaak nog veel vooroordelen bestaan over het affiliate kanaal en haar publishers. Doordat tegenwoordig alles transparant is en je veel meer inzicht hebt in de toegevoegde waarde van een publisher is ons advies om niet direct nee te zeggen tegen een publisher. Kijk vooral naar de mogelijkheden en waar deze wél waarde toe kan voegen in de customer journey. In het ergste geval neem je er op een later punt alsnog afscheid van. Je hebt hierin weinig te verliezen.”

“Een ander punt wat heel logisch klinkt, bijna als een open deur…” Joep schiet in de lach. “Maar wat nog lang niet altijd gedaan wordt, is het up-to-date houden van promotiemateriaal. Dit geldt voor productfeeds, maar ook voor banners, tekstlinks en eventuele andere zaken zoals de kortingscodes en lopende acties. We zien de beste resultaten met adverteerders, die werken met duidelijke marketingkalenders en hierop hun promotiemateriaal aanpassen. De kracht zit hem hierin in de continuïteit en consistentie van het managen van het programma.”

“Het laatste punt dat ik hieraan wil toevoegen is dat ik het iedere affiliate marketeer zou aanraden om altijd heldere doelstellingen te hebben. Deze doelstellingen kunnen liggen op performance gebied, maar ook zeker op zaken als branding en upper funnel. Doordat het affiliate landschap zo in beweging is, zijn er tal van nieuwe mogelijkheden bijgekomen. Deze hoeven lang niet allemaal meer om performance te draaien. Het opstellen van deze doelstellingen en het communiceren hiervan naar ons zorgt ervoor dat zowel de adverteerder als wij duidelijk weten wat de verwachtingen zijn. Hierin kunnen wij samen met de adverteerder de publishers weer managen. Zo maak je het full circle en is iedereen blij gedurende de samenwerking.”

Wist je dat Webgains ook een Academy heeft voor haar adverteerders en publishers? Zo kun je meteen effectief kickstarten door meer te weten te komen over affiliate marketing als online marketing kanaal. 

En wat zou je juist niet aanbevelen?

“Dat ligt in lijn met mijn vorige antwoord. Als je erg picky gaat zijn op het type publishers dat je wilt aansluiten, dan zien we dat de opstartfase van een affiliate programma verlengd wordt. Ook mis je veel kansen, welke je anders wellicht benut zou hebben. Start op met het maximaliseren van volume, zie wat de data je brengt aan inzichten en ga op basis daarvan optimaliseren – in plaats van op onderbuikgevoel te werken.”

Joep voegt hieraan toe: “een ander punt dat in mijn ervaring regelmatig wordt vergeten is dat het opzetten en onderhouden van het affiliate programma tijd kost. Zoals ik eerder vertelde is het belangrijk dat promotiemateriaal up to date is, maar ik zie in de praktijk dat hoe meer inzicht een publisher heeft hoe beter de resultaten zijn. Doordat je aan twee kanten met mensen te maken hebt, is het op de hoogte houden van elkaar cruciaal. Gelukkig biedt het Webgains platform een makkelijke manier om met je publishers in contact te blijven via de e-mail tool. Zo proberen wij het zo makkelijk en efficient mogelijk te maken om deze relaties op te bouwen.”

Als we vooruitblikken naar 2023, en misschien wel zelfs vooruit kijken naar 2024 of 2025: hoe zie jij de toekomst van affiliate marketing voor je en hoe spelen jullie vanuit Webgains hierop in?

“Het is een interessante tijd met het verdwijnen van cookies en data privacy in zijn algemeenheid. Pasgeleden hebben we nog gezien hoe Criteo een boete kreeg van $65 miljoen voor het schenden van de privacy wetgeving. Mijn inziens biedt dit nieuwe kansen voor affiliate netwerken. Webgains was het eerste netwerk dat in 2018 volledig overging op 1th party data, daarnaast bieden we ook andere trackingsmogelijkheden. Ik verwacht op dit gebied dus ook geen problemen voor ons, maar ben ik vooral benieuwd hoe de markt zich hierin verder mee gaat bewegen. We zien dat publishers steeds meer innoveren en out of the box denken dat nieuwe kansen biedt voor adverteerders. Ook op dit vlak!”

“In zijn algemeenheid gaan we komende jaren nog meer content-focus zien. We hebben al een explosieve groei gezien binnen affiliate marketing gericht op influencers. Met het uitkomen van nieuwe social media kanalen en dat men gemiddeld 2,5 uur per dag besteed op deze kanalen, gaat dit nog belangrijker worden. Ook binnen affiliate marketing. Binnen Webgains zien we daarnaast een groei in technologische partners. Zaken als on-site partnerships en retargeting worden vaak nog vergeten door adverteerders maar kunnen een grote impact hebben op het conversieratio. In positieve zin, uiteraard. Op deze manier verkort je namelijk de customer journey bij je klanten en geeft het je de mogelijkheid om te werken aan een cross- en upsell. Hierdoor kun je meer verkopen, ook via affiliate marketing, en kun je de gemiddelde orderwaarde verhogen.”

“Tot slot een laatste trend die we in de hele e-commerce wereld zien, is de vraag naar personalisatie. Verschillende onderzoeken geven aan dat dit key is voor de consument. Door het aansluiten van bovengenoemde technologie partners zul je zien dat klanten meer relevante aanbevelingen krijgen en daardoor ook sneller en vaker terugkeren naar een webshop. Het is naar mijn inziens een kwestie van tijd totdat we dit ook omarmen binnen affiliate marketing.”

Plaats een reactie