Affiliate marketing in de online marketing mix: het verschil voor adverteerders en publishers

Ik geloof er 100% in dat affiliate marketing makkelijker word als je niet alleen vanuit jouw eigen rol redeneert maar ook de bril van jouw samenwerkende partner op kunt zetten. Ben jij een publisher of een adverteerder? Vanuit welke rol je betrokken bent bij affiliate marketing maakt dat het kanaal een andere kracht heeft. Onder andere in de online marketing mix is hierin het verschil overduidelijk. Dit waardevolle inzicht deel ik graag met je zodat je beter snapt hoe jouw partner in de wedstrijd zit.

Affiliate marketing in de mix voor de adverteerder

Affiliate marketing staat voor mij gelijk aan partnerships. De kracht zit hem in de samenwerking tussen de adverteerder en publisher. Wat dat betreft neigt het kanaal voor mij meer richting influencer marketing dan naar de andere online marketing kanalen. Waar influencer marketing vaak nog wordt gezien als upper funnel en branding, worden andere online marketing kanalen al snel in het performance hokje gezet. Zo ook affiliate marketing.

Dit redeneer ik dan vanuit de adverteerder, degene die het affiliate programma runt – al dan niet met hulp van het affiliate netwerk. De verschillende kanalen staan hierbij naast elkaar en maken allen deel uit van de online marketing mix. Zoals je bijvoorbeeld in onderstaande afbeelding kunt zien, zijn ze in die zin ‘evenveel waard’.

Hier kun je je op alle kanalen tegelijkertijd focussen. Je kan starten met affiliate marketing voordat je start met andere kanalen maar je kunt affiliate marketing ook als laatste aan de mix toevoegen. Affiliate marketing zal in de meeste gevallen niet meer omzet opleveren dan een kanaal als SEA. Dat maakt de waarde van het kanaal en wat ik eerder zei dat ze evenveel waard zijn te bediscussiëren. Het neemt niet weg dat als je de kanalen naast elkaar legt ze op papier evenveel waard kunnen zijn.

Het verschil tussen affiliate marketing en de andere online marketing kanalen voor een adverteerder

Het verschil tussen affiliate marketing en de andere online marketing kanalen zit hem voor mij in het menselijke contact en het bouwen van echte relaties. In mijn beleving lever je jouw input voor andere kanalen via een systeem. Of dit nu CPC’s, budgetten, doelgroepen of tekst advertenties zijn – je stopt er iets in. Het systeem en het algoritme doen hun werk en laten op basis van jouw input en instellingen een advertentie zien, wat uiteindelijk geld oplevert. Heel erg versimpeld gezegd.

Binnen affiliate marketing stop je deels iets in een systeem, zoals het commissiemodel en promotiematerialen, maar er is geen algoritme dat zijn werk doet binnen de samenwerking. Je bent afhankelijk van derde partijen die je zullen moeten gaan promoten om resultaat te realiseren. Door relaties te bouwen en contact te hebben met deze partners kun je echt gaan samenwerken. Je kan elkaar naar een next level tillen. Er is een zekere afhankelijkheid van elkaar. Zonder publishers heb je geen promotie uitingen, zonder adverteerders geen webshop waar de transactie plaats kan vinden. Dit is wat mij betreft een ander soort afhankelijkheid dan bij andere online marketing kanalen. Daar ben je afhankelijk van het algoritme.

Affiliate marketing in de mix voor de publisher

Als we affiliate marketing in de online marketing mix voor de publisher zetten, is dit kanaal niet gelijkwaardig aan de andere kanalen. Zonder de andere online marketing kanalen is er geen verkeer op de publisher website.

Als er geen verkeer is op de website, zijn er ook geen bezoekers die op de links en advertenties kunnen klikken. Zonder klikken geen geactiveerde meetbaarheid als er een bezoeker doorgestuurd wordt naar de adverteerders website. Geen inzicht als er een transactie plaats vind en daarmee ook geen commissie. Het valt en staat allemaal bij de andere online marketing kanalen om verkeer te realiseren. Een website met affiliate links is leuk, maar als er niemand is om op de links te klikken is het kanaal nutteloos.

Als we hierin kijken naar het opbouwen van samenwerkingen met adverteerders is dat heel waardevol, maar ook dit is weinig waard als er niemand is om op de links te klikken. Om adverteerders (en jezelf) blij te houden in de samenwerking, heb je verkeer nodig om dit te realiseren. Laat me je meenemen in hoe ik dit op Welovewebshops.nl doe:

Het grootste deel van mijn verkeer komt via SEO, waar ik veel in investeer door kwalitatief goede teksten te schrijven en op zoekvolume in te spelen. Via Google als zoekmachine komt het verkeer op Welovewebshops. Deze bezoekers zorgen ervoor dat ik content samenwerkingen krijg. De kwaliteit van mijn bezoekers is interessant voor webshops en andere websites. Tegelijkertijd werk ik veel met affiliate links om de content die ik maak voor mijn bezoekers ‘betaald’ te maken. Het risico ligt bij mij, dus des te belangrijker om mijn vooronderzoek goed te doen en niet zomaar content te realiseren.

Wil jij ook meer leren over hoe je ijzersterk wordt in SEO én hoe je vervolgens geld verdiend met affiliate marketing? Ik heb de eer om met Gabriella van De SEO School samen te werken! Gabriella geeft samen met haar team SEO trainingen, waaronder de SEO START voor ondernemers die hun eerste stappen willen zetten met SEO. Zoals Gabriella zegt: het is geen rocket science, je moet vooral de spelregels weten en deze toepassen. Super leuk als jij er ook bij bent en daarom krijg je met kortingscode affiliateblogger10 10% korting op jouw SEO START cursus inclusief extra's waaronder mijn affiliate masterclass. Zie ik je daar? 

SEO is voor mij een sleutel tot het succes van mijn affiliate activiteiten. You see? Bij een adverteerder kun je affiliate marketing gelijkwaardig zijn aan een SEO of SEA. Vanuit een publisher is het een omzet realisator dat pas gaat werken als er verkeer is middels andere online marketing kanalen. Het is hier minder een online marketing kanaal maar vooral een manier om geld te verdienen aan jouw bezoekers.

Het is cruciaal om te begrijpen hoe degene met wie je samenwerkt in de wedstrijd zit. Soms zijn zaken niet altijd binnen handbereik, en soms kosten dingen tijd. Door begrip te hebben voor elkaar maak je jouw samenwerking extra sterk!

Plaats een reactie