pakketten versturen webshops

5 tips voor het versturen van pakketten webshop

Als webshop is het efficiënt en effectief versturen van pakketten een van de belangrijkste aspecten van je business. Als een klant iets bij je koopt, dan verwachten ze dat dit op een prettige manier bij ze aankomt, in goede staat en de juiste verpakking, en op een moment dat hun uitkomt. 

Hoe goed je webshop, en de klantervaring die je daar biedt ook zijn, als je de verzending van je product niet goed krijgt, dan is alles (bijna) voor niets. Hier geven we je 5 overwegingen voor het versturen van online aankopen. 

Biedt opties

Hoewel sommige klanten bij het plaatsen van hun bestelling het product het liefst een uur later in huis zouden hebben, is dit voor anderen helemaal niet het geval. Vandaag besteld, morgen bezorgd is niet altijd gewenst; naast snelheid spelen er namelijk een aantal andere factoren een rol voor een comfortabele bezorging. 

Gemak bijvoorbeeld, en flexibiliteit. Soms haalt iemand liever een pakketje zelf op bij een afhaalpunt, in plaats van het risico te lopen de postbode twee keer te missen aan de deur. Niets zo frustrerend voor de klant om te weten dat het pakket al in de buurt is, maar ze er toch nog een nachtje op moeten wachten! Het is ook vaak een meer milieubewuste keuze, iets waar onder het kopje “bezorgschaamte” steeds meer waarde aan gehecht wordt. 

Biedt je klant daarom opties voor de bezorging van het pakket. Dit kan simpelweg door de juiste vervoerder voor je pakketten uit te zoeken, of voor meer dan een bezorger te gaan. 

Kies de juiste vervoerder

Wanneer je een vervoerder kiest voor het verzenden van jouw verkopen, zijn er verschillende aspecten waar je rekening mee moet houden. Prijs is uiteraard een voor de hand liggende; voor veel klanten blijken de kosten van het verzenden van hun bestelling een belangrijke rol te spelen bij het uiteindelijke overgaan tot aankoop. Hoe goedkoper je jouw spullen kunt verzenden, hoe makkelijker je gratis verzending kunt aanbieden. 

Voor versturen naar het buitenland kan een complete pallet verzenden soms de beste optie zijn, waarbij je een partij aan de ontvangende kant hebt die de rest van de distributie voor je verzorgt. Kijk echter naast prijs ook naar de voorwaarden die de bezorger stelt en welke opties je hebt om hier een oplossing op maat samen te stellen. Hoe meer je je bezorgingsopties aan je klant kunt aanpassen, hoe fijner de hele bezorg-ervaring zal uitpakken. 

Ga voor bewuste verpakking

Afhankelijk van wat je verkoopt, zul je verschillende behoeften voor verpakkingen hebben. Houdt hier echter altijd duurzaamheid in het achterhoofd, iets wat steeds meer consumenten prioriteren bij het uitkiezen van online aanbieders. 

Ga zoveel mogelijk voor materialen als karton en papier, die makkelijk bij de recycling kunnen, en pas de verpakking goed aan op de verzending. Is de doos te groot voor het item, dan is er al snel veel opvulmateriaal nodig, iets waar de klant liever niet mee thuis komt te zitten. Het kan lonen om op zoek te gaan naar net wat meer milieuvriendelijke materialen voor de verzending, zeker als dit de merkbeleving van jouw webshop ten goede komt. 

Een klant die bijvoorbeeld een roestvrijstalen drinkfles besteld, zal niet blij zijn wanneer deze vervolgens in een té grote doos met overtollige plastic verpakking wordt bezorgd. Gaat het om meer breekbare items, zoals keramieken beeldjes, dan is een zeer veilige verpakking meer belangrijk, met genoeg schokbestendig materiaal, zodat het product onderweg niet kapot gaat. Sta dus even stil bij welke verpakking jou en jouw producten het beste dient. 

Overweeg het retourproces

Tot slot zullen er ongetwijfeld klanten zijn die iets willen retourneren of ruilen. Maak dit zo makkelijk mogelijk, en houdt ook hier weer kosten en duurzaamheid in gedachten. Gratis kunnen retourneren is voor veel Nederlanders erg belangrijk bij online aankopen, maar dit moet ook haalbaar zijn voor je business. 

Vergelijk bezorgers dus niet alleen op de opties en prijzen voor de initiële verzending, maar kijk ook welke partijen het beste van dienst kunnen zijn voor het retourproces van jouw webshop. Welke vereisten worden er gesteld aan pakketten die worden aangeboden, en hoe kun je de klant van alle informatie en middelen voorzien voor het gemakkelijk retourneren van een pakket?

Blijf verbeteren

Heb je eenmaal een bezorgproces opgezet, laat het hier dan niet bij. Doe regelmatig onderzoek bij je klanten, analyseer de comments en klachten die je over de bezorging van je producten binnenkrijgt en maak een overzicht van de precieze kosten en baten van het huidige proces. 

Overweeg vervolgens alles om te kijken of het bestaande proces wellicht wat aanpassingen nodig heeft, of zelfs een complete verandering. Hopelijk groeit je webshop gestaag en je wilt ervoor zorgen dat het bezorgproces in hetzelfde ritme mee groeit en evolueert. Blijf opties en bezorgers vergelijken en probeer altijd de meest optimale oplossing voor het moment te vinden. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *