partnerize coupons

Partnerize tip #1: zet de kortingscode wildcard in

Het werken met kortingscodes en kortingscode websites binnen jouw affiliate programma… Ongetwijfeld sta je hier voor open maar ben je zoekende naar hoe je dit het beste invulling kunt geven. Als adverteerder ben je binnen het affiliate programma op zoek naar incrementality. Naar de toegevoegde waarde van het affiliate programma en daarmee ook de toegevoegde waarde van de kortingscode websites en kortingscodes die je uitgeeft aan alle partners.

Kortingscode websites hebben door de jaren heen een negatieve naam gekregen. Ze zouden consumenten gedrag in de hand werken dat beter bekend staat als winkelmandje verlaters om een kortingscode te zoeken en terug te komen. Maar ook kortingscodes an sich roepen spanning op bij menig adverteerder. Levert dit wel echt nieuwe sales op, bereik ik hiermee mijn doelgroep en bovenal: gaat de kortingscode niet zwerven op het web?

De waarde van je kortingscode

Wat mij het meeste opvalt in de praktijk, bij verschillende adverteerders in verschillende branches, is dat de adverteerders die kortingscodes bijzonder spannend vinden toch voor een algemene code gaan zodra ze overstag zijn. Zet maar 10% korting op alles en dan zien we wel wat er gebeurd.

Als kortingscodes spannend zijn, en je focust op de toegevoegde waarde van je programma, focus je dan ook op de waarde van je kortingscode. Wat is het doel van het inzetten van de kortingscode? Bij 10% korting op alles denk ik aan een goede boost in sales. Wil je je focussen op het verkopen van meerdere producten dan ga je voor een 3 = 2 actie. Focus je je liever op het verhogen van de gemiddelde orderwaarde dan realiseer je een kortingscode voor een korting bij een minimale orderwaarde. Ook kun je kijken naar een upsell als een product bij een ander product. Het hoofd product + accessoire, bijvoorbeeld.

De waarde van je kortingscode is niet altijd een vast percentage of een vast bedrag aan korting. Het kan voor jou als adverteerder een andere waarde hebben. Hiermee stem je dus binnen de kortingscode ook al af of je hiermee je doel gaan behalen. Je werkt meer richting incrementality toe.

De Partnerize kortingscode wildcard

De tip van deze blog betreft de kortingscode wildcard die Partnerize mogelijk maakt. Hoewel de naam wildcard mogelijk aangeeft dat je een joker inzet voor kortingscodes, kun je dit juist ook de andere kant op inzetten. Via de Partnerize kortingscode wildcard stel ik namelijk in dat alle kortingscodes, die niet in de Partnerize console staan en daarmee dus niet aan het programma of aan partners zijn toegekend, geen commissie toegekend krijgen.

Hiermee moedig je partners niet aan (of ze dit bewust doen of niet laten we even in het midden) om kortingscodes uit andere kanalen te gebruiken of hen te belonen voor een voucher die de klantenservice heeft gedeeld. Je gaat hiermee tegen dat kortingscodes gaan zwerven en kortingscodes waar partners niet voor beloond worden offline worden gehaald. Sterker nog: de revenue die gerealiseerd wordt, is wel aan het programma toegekend. Er staat simpelweg geen commissie bij. Zo vertroebel je niet de statistieken en data, en beloon je eerlijker.

Zo stel je de Partnerize kortingscode wildcard in

Om een kortingscode of kortingscode wildcard in te zetten via Partnerize, ga je via de campagne instellingen naar het tabje vouchers.

partnerize wildcard kortingscodes

Via de button voucher maken kun je een voucher instellen die je binnen het programma wilt inzetten of uitsluiten. Hier kun je input voor de voucher geven. Je kunt de code hier invoeren, een looptijd meegeven en aan een specifieke groep toevoegen als je deze hebt aangemaakt. Geef vooral ook een beschrijving mee zodat het duidelijk voor jezelf is waar de voucher voor dient. Kortingscodes die je wilt uitsluiten van het programma kun je hier ook in meegeven.

wildcard kortingscode

Als ik dit invul voor de wildcard ziet dit er als volgt uit:

wildcard kortingscode

De wildcard code om deze af te vangen betreft 4x een uitroepteken. Je vult dus !!!! in bij de code, geeft de startdatum mee en vult de omschrijving in. Na het opslaan ziet dit er als volgt uit:

catch all voucher

Nu heb je de wildcard (of een andere code — dit werkt immers op dezelfde manier) toegekend aan het programma. De volgende stap is om de beloning hiervoor in te stellen. Dit gaat via de Commissie tab —> Vouchers.

Maak hier een nieuwe voucher commissie aan, stel deze op het eerste tabje in op €0 of 0% commissie.


voucher partnerize

Maak hier een nieuwe voucher commissie aan, stel deze op het eerste tabje in op €0 of 0% commissie.

partnerize wildcard kortingscodes

Op het derde tabje stel je de code in. Toets hier !!!! in en selecteer de code.

kortingscode partnerize instellen

Mocht je nog uitsluitingen willen op categorieën of publisher groepen, dan kun je dat in deze instellingen ook meegeven. Als je dit niet wilt en over alle partners in het programma wilt laten gelden, dan is zoals bovenstaande omschreven voldoende.

Opslaan en het staat vanaf het heden ingesteld.

wildcard partnerize

Je zal zien bij je conversies via de reporting tab, dat er nu sales geregistreerd worden die 0% of €0 commissie bevatten. Doordat ze wel geregistreerd worden kun je deze sales wel goedkeuren. Dit beïnvloed niet de weigeringspercentage, en houd je data van het programma clean.

Voor transparantie naar je partners benoem je deze instelling in de Terms & Conditions van het programma. Het is belangrijk dat zij dit weten om zo de promotie van kortingscodes die niet voor het affiliate kanaal bedoeld zijn te minimaliseren.

Veel succes met implementeren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *