Het succes van jouw affiliate marketing activiteiten valt of staat met jouw publisher website. Op deze website kun je content creëren, vergelijkingen maken, jouw kennis delen, kortingscodes pushen, dagaanbiedingen delen of cashback geven. Dit zijn enkele voorbeelden waar jouw website voor kan dienen. Maar zonder de juiste adverteerders zal jouw website geen affiliate omzet genereren. Hoe selecteer je de juiste adverteerders bij jouw website? Waar let je op?

Welke adverteerders passen bij jouw website en doelgroep?

Wat verwacht jouw doelgroep op jouw website? Zijn er specifieke producten of thema’s waar je producten aan kunt koppelen waar zij interesse in kunnen hebben? Na deze inventarisatie kun je inschatten bij welke webshops je deze artikelen kunt verkrijgen.

Hebben deze webshops een affiliate programma? Meld je hiervoor aan.

De snelheid van keuren

De snelheid van keuren is voor veel publishers een belangrijk gegeven. Dit kan gaan om het keuren van de website en daarmee de toelating en de start van promotie, maar ook het keuren van de bestellingen die binnen zijn gekomen via de publisher website. Bij sommige netwerken wordt deze informatie gedeeld bij de programma informatie.

De voorwaarden van een affiliate programma

Iedere adverteerder kan zelf samengestelde voorwaarden meegeven aan het affiliate programma. Lees deze voorwaarden altijd goed door, zodat je zeker weet dat de adverteerder bij je past. Mag je alle exposure inzetten die je wilt inzetten of zitten hier restricties aan? Denk niet alleen aan de exposure op je website of op social media, maar ook betaalde online marketing kanalen die je inzet om meer verkeer en sales te realiseren.

Als je je niet houd aan de voorwaarden van het affiliate programma, loop je het risico om verwijderd te worden uit het affiliate programma en dat de gerealiseerde sales worden afgekeurd. Let daarom altijd goed op dat je de juiste informatie tot je neemt bij het selecteren van de juiste adverteerders.

De promotiematerialen

Biedt de adverteerder de juiste promotiematerialen aan die jij nodig hebt? Heb je de juiste bannerformaten, tekstlinks en productfeeds tot je beschikking of heb je andere formaten en indelingen nodig? Het kan zijn dat je als publisher altijd werkt met een CSV productfeed, en de adverteerder enkel XML aanbiedt. Check dan bij de adverteerder en het affiliate netwerk wat de mogelijkheden zijn om de juiste formaten en indelingen te ontvangen, zodat je goed de promotie kunt inzetten.

Daarnaast kan het een verschil maken hoe snel een adverteerder promotiematerialen aanlevert rondom specifieke actieperioden of andere momenten die andersoortige promotiematerialen vereisen.

Mogelijkheid tot rechtstreeks contact

Is er een mogelijkheid tot rechtstreeks contact? Steeds vaker worden er contactgegevens gedeeld in de programmabeschrijving van de adverteerder of is er een apart kopje met contactgegevens gemaakt. Rechtstreeks schakelen kan de samenwerking bespoedigen, zodat je sneller de promotie kunt starten en eventuele extra samenwerkingen kunt bespreken.

Je kunt overigens via de meeste affiliate netwerken ook een 1-op-1 bericht sturen naar de adverteerder.

Extra input voor exposure

In de programmabeschrijving van een adverteerder wordt soms een verwijzing gemaakt naar de mogelijkheid tot het verkrijgen van extra informatie over de organisatie en haar producten. Als je zelf content creëert kan deze informatie erg handig zijn. Zo hoef je niet zelf op zoek naar deze informatie maar krijg je dit aangeleverd vanuit de adverteerder. Dit kan een reden zijn om een adverteerder te verkiezen boven een andere adverteerder, omdat het je tijd bespaart en de garantie biedt dat je de juiste informatie gebruikt.

Afbeelding copyright: © Jakub Jirsak via 123RF.com