Als affiliate marketeer wil je graag het affiliate programma van de webshop goed runnen. Het opzetten van samenwerkingen, het keuren van publishers en het keuren van sales zijn werkzaamheden die je volledig in eigen hand hebt. Er zijn ook een aantal punten waarbij je afhankelijk kunt zijn van anderen binnen de organisatie. Denk hierbij een het IT team, klantenservice maar ook het design team. Hoe ga je om met intern te laat aangeleverde bannermaterialen?

Bannermaterialen aanvragen

In de meeste gevallen vraag je bij een designer je bannermaterialen aan. Dit kun je per mail doen, een losse sheet voor hebben of regelmatig een meeting voor inschieten. Het goed regelen van de aanvraag van materialen en duidelijke communicatie hieromheen is het halve werk. Soms is de designer zich er niet van bewust dat er een specifieke deadline voor geldt of lopen andere zaken zoals een fotoshoot uit.

Tip: probeer altijd communicatie zwart op wit te zetten. Denk bijvoorbeeld aan een handige sheet dat als briefing voor bannermaterialen kan dienen of een mailtje na de meeting met de afspraken. Zo kan iedereen hier altijd op terugvallen.

Deel genoeg informatie

Taken worden minder snel opgepakt als ze onduidelijk zijn. Hoe duidelijker de omschrijving van de aanvraag, hoe makkelijker het is voor een designer om deze op te pakken. Probeer dus met zoveel mogelijk informatie te voeden. Heb je zelf al een idee bij welke afbeelding je in de banner terug wilt zien, welke tekst er gebruikt wordt en of er een call to action button in moet? Geef dit door! Ook als het volgens een standaard format gemaakt mag worden.

Communiceer! Samen kom je verder.

Naast de communicatie over de banners, is het ook heel belangrijk om je frustratie vriendelijk uit te spreken. Als het structureel te laat is, heeft dit impact op de inzet van de materialen door publishers en daarmee ook op de omzet. Deel dit met de betreffende designer en overleg samen wat er gedaan kan worden om het wel tijdig aan te leveren. Is het bijvoorbeeld handig om de materialen nog eerder aan te vragen? Of om de deadline enkele dagen eerder dan noodzakelijk neer te zetten om speling te creëren?

Houd ondertussen rekening met je tijd

Terwijl je dit proces optimaliseert, is het verstandig om rekening te houden met je eigen tijdsindeling. Als materialen structureel te laat zijn, maar je wilt ze nog wel uploaden in het affiliate netwerk dan kun je hier dus vast rekening mee houden in jouw planning. Kost dit een uurtje tijd? Zorg ervoor dat je rondom de start van de actie of het livegaan van de banners een uurtje speling houd en je ze alsnog tijdig kunt inzetten.

Processen optimaliseren kost immers tijd en het zal niet van de ene op de andere banner structureel beter gaan. Gun het tijd en houd hier zelf rekening mee in jouw agenda.

Afbeelding copyright: © scyther5 via 123RF.com