Heb je een succesvolle website in Nederland en wil je graag uitbreiden naar het buitenland? Maar hoe kies je voor het juiste land en hoe zorg je ervoor dat je voorbereid in deze e-commerce markt stapt? Tot slot: hoe zet je affiliate marketing strategisch in voor deze markt? 

België? Of toch Duitsland?

Als Nederlandse webshop kan het heel logisch aanvoelen om België te kiezen als volgende land. Dit opkomende land in e-commerce biedt veel potentie en je komt voor een deel van het land weg met dezelfde taal. Echter, het kan juist ook een strategische zet zijn om niet voor België te kiezen maar voor een ander buurland: Duitsland. De Duitse e-commerce groeit ieder jaar, evenals de potentie in affiliate marketing. Dankzij de grootte van het land en hun focus op het plaatsen van online bestellingen, kan het financieel gezien interessanter zijn dan het focussen op een kleiner land als België. 

 Tip: kijk niet alleen naar de mogelijkheden en kansen binnen een land waar je de taal kent. Echt groeien als organisatie kan als je buiten je comfort zone stapt, durft te investeren en de kansen op durft te zoeken in andere landen.

Wat weten we over de online shoppende Duitser?

Voordat je nu meteen kiest voor de Duitse markt is het handig om achtergrond informatie te hebben. Hoe groot is het nu echt en hoe gaat de gemiddelde Duitser om met het online shoppen? 

De Duitse bevolking kent een internetpenetratie van 90%, online shoppen zijn ze gewend dankzij de populariteit van de marktplaatsen. Ondanks de hoge eisen die Duitsers stellen aan webshops, shopt 88% online en 62% shopt online over de grens. Genoeg kans voor jou dus als Nederlandse webshop.

Tip: maak een Duitse variant van jouw webshop. Van de Duitse bevolking spreekt maar liefst 94,2% Duits. Maak het hen zo makkelijk mogelijk om online te shoppen binnen jouw webshop!

Gemiddeld geeft een Duitser €157,63 online uit per jaar. Shoppen via de mobiel wordt door 30% gedaan en 46% bevindt zich op social media. In Duitsland is de LinkedIN tegenhanger Xing populair!

Tip: zet je social media kanalen in voor jouw webshop in Nederland? Kansen liggen er ook in de Duitse markt. Inspireer hen via social media en laat hen via hun mobiele apparaten een aankoop doen binnen jouw webshop. Houd ook hier rekening met de keuze voor de taal: focus je op het Duits.

Houd verder ook rekening met de verwachtingen van de online shoppende Duitser. Vanuit Nederland lezen we over de bezorgmogelijkheden, krijgen we regelmatig algemene voorwaarden voorgeschoteld die we vaker niet dan wel lezen en vinden we het prima als we worden aangesproken je of jij. Voor de Duitser werkt dit toch anders. Negatieve recensies en ervaringen, bijvoorbeeld te laat leveren, is voor hen geen verwachting maar een afspraak die nagekomen moet worden. Mis je een juridisch document op jouw website? Dan haakt de gemiddelde Duitser af. 

Waar kan ik nog meer rekening mee houden?

Er zijn nog een aantal punten waar je rekening mee kunt houden bij het inrichten van jouw Duitse webshop. Denk bijvoorbeeld aan het instellen en mogelijk maken van de juiste betaalmethoden. Waar we in Nederland fan zijn van iDeal, zijn Duitsers nog steeds fan van het betalen op rekening of anders via PayPal. Door deze betaalmogelijkheden aan te bieden kun je jouw conversie op de Duitse markt bespoedigen. 

Om nog even terug te komen op de juridische documentatie: er zijn vier documenten die je niet mag missen als Duitse webshop. De algemene voorwaarden, de waarborging gegevensbescherming, verklaring eigenaars- en auteurschap en een document over het herroepingsrecht. Zorg ervoor dat deze goed is ingericht op de Duitse markt en niet letterlijk vertaald is vanuit de Nederlandse variant. Zo kun je namelijk belangrijke informatie missen en daarmee klanten mislopen. Meer informatie over juridische documenten en internationaal opereren vind je in het interview met Sang Bui van Juridox

Tijd voor een Duits affiliate programma!

Staat jouw Duitse webshop en wil je snel voeten aan de grond krijgen in deze voor jou nieuw markt? Dan is het tijd om te starten met een affiliate programma in Duitsland. Door samen te werken met relevante en kwalitatieve partners worden jouw producten sneller onder de aandacht gebracht van de juiste doelgroep. 

Tip: om het overzicht voor jezelf te bewaren kun je kiezen voor hetzelfde affiliate netwerk als degene die in Nederland het affiliate programma voor je faciliteert. Zo heb je dezelfde technologie en hoef je hier niet opnieuw aan te wennen.

Als je je huidige affiliate netwerk hebt gevraagd om een programma in Duitsland, vraag hen vooral ook om de top publishers in deze markt voor je aan te sluiten. Zo kun je goed starten en krijg je een duidelijk beeld van de kansen en mogelijkheden binnen deze markt. 

Tip: de concurrentie is hoog in de Duitse markt en zo ook binnen de affiliate markt. Wat kun je de Duitse publishers bieden? Een concurrerende commissie vergoeding, gratis producten ter review of toch extra budget voor afname van extra exposure? Denk hier vooraf goed over na zodat je tijdig kunt schakelen. Hoeveel ben je bereid extra te investeren? Houd rekening met de bereikcijfers: het land is veel groter dan Nederland, en daarmee dus ook het bereik en de kosten die hierbij komen kijken. 

De kracht van affiliate marketing zit in de samenwerkingen tussen adverteerder en publisher. Door de concurrentie en de mogelijkheden in de Duitse markt zijn de samenwerkingen daar ook minstens zo belangrijk om het maximale uit affiliate marketing te halen. Deze kracht zorgde ervoor dat in 2016 adverteerders in Duitsland voor 7,6 miljard euro aan e-commercehandel via affiliate marketing realiseerden. In Nederland was dit 149 miljoen euro. Het aangaan van de juiste, strategische samenwerkingen wordt voor beide landen steeds belangrijker en de groei is nog lang niet uit het affiliate kanaal. 

Wat kan ik nog meer doen naast affiliate marketing?

Affiliate marketing is een mooie laagdrempelige manier om te starten in de Duitse markt, maar er zijn natuurlijk nog meer online marketing kanalen die je kunt inzetten. Wat weet je vanuit de Nederlandse markt dat werkt? Zie deze als eerste stappen om te zetten. Werkt social media advertising erg goed, of juist de inzet van SEA? Wil je dat iemand meekijkt naar jouw SEO teksten om zeker te weten dat je goed geïndexeerd wordt in de Duitse zoekmachines? Door strategisch te starten met het inzetten van online marketing in Duitsland en keuzes te maken houd je het budget in eigen hand en kun je stap voor stap zien wat werkt. Als je alle online marketing kanalen in eens in zou zetten, heb je hulp nodig om alles goed in te zetten, te monitoren en te optimaliseren. 

Ga voor Duitsland!

Al met al is Duitsland een veelbelovend e-commerceland met volop groei en potentie. Nu is het uitgerekende moment om in te stappen en te ervaren wat een webshop in Duitsland voor jou kan betekenen in omzetgroei. 

  

Afbeelding copyright: © nito500 via 123RF.com