Het einde van het jaar is een fijn moment om vooruit te kijken naar het komende jaar. Doe jij aan goede voornemens? Eengoed voornemen kan zijn om in 2019 te starten met jouw eigen affiliate website en deze succesvol neer te zetten. In drie stappen met ieder een belangrijke pijler kun je dit bereiken. Ready? 2019: here you come!

Strategie

Voordat je start met het bouwen van jouw affiliate website is het verstandig om eerst een aantal zaken strategisch op papier te zetten. Een drietal punten waar je hierbij aan kunt denken zijn de volgende:

  • Wat verwacht ik dat mijn affiliate website mij brengt?– Dit kan zowel financieel zijn als bijvoorbeeld aan leuke partnerships en producten
  • Wat verwacht ik er zelf in te kunnen stoppen? – Tijd, energie, resources, budget.
  • Waar wil ik mijn affiliate website over laten gaan? –Bepaal jouw onderwerp!
  • Wat voor type affiliate website wil ik? – Content, actiematig of toch vergelijking?

Als je jouw onderwerp en type website hebt gekozen, ga dan aan de slag met een duidelijke inventarisatie. Deze inventarisatie kun je om te beginnen focussen op de inhoud van jouw website ende concurrentie. Voor de inhoud van de website kun je een inzichtelijke zoekwoordanalyse maken. Welke zoekwoorden komen binnen jouw onderwerp op jouw website aan bod? Hoe zit het met de concurrentie op deze zoekwoorden en zijn er eventueel andere aanverwante zoekwoorden waar je op in kunt spelen?

Daarnaast kun je bij de inhoud van jouw website denken aan de verschillende type partners waar je mee zou willen samenwerken en welke promotiematerialen je hiervoor wilt inzetten. Onthoud hierbij dat er geen goed of fout is: je bepaalt immers je eigen strategie en je eigen koers.

Gevolgd door deze inhoudelijke inventarisatie kun je aan de slag met een concurrentie analyse. Welke websites komen naar boven als je in een zoekmachine de zoekwoorden intypt waar jij op gevonden zou willen worden? Wat voor type websites zijn dit? Betreffen het directe concurrenten of indirecte, en wat kun je van hen leren? Let hierbij wel: kopieer niet en doe niet letterlijk na wat jouw concurrent doet. Zie het als een bron van inspiratie en mogelijkheden. Je weet immers niet hoe goed de website performed.

Tip: schrijf jouw strategie en jouw visie uit! Hoe duidelijker je jouw visie voor jouw website op papier zet, hoe beter jouw houvast wordt bij de volgende twee stappen om jouw affiliate website succesvol te laten zijn.

Technologie

Als je een duidelijk beeld hebt van jouw strategie voor de affiliate website, dan is het tijd om met het technologische stuk aan de slag te gaan. Denk hierbij aan de keuze van jouw CMS systeem, de template van jouw website en de inrichting hiervan. Maar ook aan handige tools die ervoor zorgen dat je niet zelf continu het wiel opnieuw uit hoeft te vinden en hoeft te bouwen.

Afhankelijk van jouw strategie kun je de keuze maken voor de juiste template van de website. Je kunt immers een andere template kiezen voor een content website dan bij een vergelijker of actiematige website. Hetzelfde geldt voor de tools: de tools die je selecteert om in te zetten hangen samen met jouw strategie. Tevens hangt dit samen met jouw eigenkennis en kunde als het op techniek aankomt.

Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om plugins en tools te gebruiken als Elementor en de Divi Builder, om zo mooiere pagina’s en berichten op te maken. Lang leve drag and drop systemen! Wil je aan de slag met een vergelijker? Dan kun je kiezen voor bijvoorbeeld Datafeedr of een plugin als WP Import All (let op: alleen de pro versie ondersteund affiliate links). Ook hierbij geldt: afhankelijk van hoe technisch je bent, kun je een geschikte keuze maken.

Geen tijd om overal foto’s van te maken voor bij jouw content of voor bij de acties? Naast deze op te vragen bij de partners waar je mee samenwerkt, kun je zelf ook aan de slag gaan. Van Adobe Photoshop tot Canva.com.

Er zijn genoeg mogelijkheden en opties in de markt om een super technisch opgebouwde website neer te zetten, zonder dat jezelf veel kennis hebt van technologie. De vervolgstap vanuit jouw strategie is dus de vraag: hoe zie je het voor je en waar heb je behoefte aan? Hier selecteer je de juiste template op en de juiste bijbehorende tools.

Tip: wees alert dat je werkt met tools die goed bij jouw strategie passen en niet fanatiek WordPress plugins gaat downloaden. Dit kan jouw website langzamer maken dan je eigenlijk zou willen.

Online marketing

Als je strategie duidelijk is, en de technologie is bepaald en geïmplementeerd is de volgende stap het in de marktzetten van jouw website. De partners die je strategisch hebt gekozen tijdens de eerste stap kun je nu via affiliate marketing als onderdeel van jouw online marketing mix gaan inzetten. Vraag je daarnaast ook af: welke online marketingkanalen kan ik nog meer strategisch inzetten?

Tip: maak een keuze in de online marketing kanalen. Kom tot jouw ideale mix! Je hoeft ze niet per definitie allemaal in te zetten. Past er iets niet bij jou of jouw website? Dan zet je dit kanaal niet in.

Als affiliate marketing het eerste online marketing kanaal is dat je gaan inzetten op en voor jouw website, dan liggen er kansen bij andere online marketing kanalen. Je hebt immers bezoek op jouw website nodig om deze via affiliate marketing te laten converteren. Laat dit je niet tegenhouden om nog geen affiliate links of andere promotiematerialen op jouw website te verwerken. Als dit staat, staat het en kan het bezoek meteen tot conversie overgaan als ze jouw website weten te vinden.

Start met online marketing kanalen die verkeer naar jouw website kunnen lokken. Denk hierbij aan SEO en Social media, maar ook aan SEA als je hier budget voor hebt. Ga jouw doelgroep en bezoekers leren kennen via deze kanalen en ga learnings opdoen hoe je hen het beste kunt bedienen via jouw website. Als je eenmaal verkeer hebt, dan is e-mailmarketing ook een goede mogelijkheid om extra sales te creëren. Zonder verkeer is er echter niemand op jouw website die zich kan aanmelden voor de nieuwsbrief.

Ga ervoor in 2019!

Met deze drie pijlers kun jij in 2019 starten met het neerzetten en bijhouden van jouw succesvolle affiliate website. Begin met de strategie, gevolgd door technologie en afsluitend online marketing om zowel een goede website neer te zetten als dichtbij jezelf en het concept te blijven.

  

Afbeelding copyright: © georgejmclittle via 123RF.com