Als je gebruik maakt van Google Analytics dan kun je verschillende bronnen terug zien waar jouw verkeer vandaan komt. Zo kun je zien of jouw bezoekers via je social media kanalen, nieuwsbrief, direct, SEO, SEA, affiliate marketing, display, retargeting of referral marketing op jouw website terecht zijn gekomen. Waardevolle informatie, want zo weet je waar je meer focus op kunt hebben en waar mogelijk nog groeimogelijkheden inzitten. 

Tussen affiliate marketing en referral marketing kan een dunne scheidingslijn zitten. Want wanneer is het referral marketing en wanneer is het affiliate marketing? Hoe herken je dit? En wat zijn de voor- en nadelen van ieder? 

Referral marketing: wat is dat?

Het begrip referral betekent letterlijk verwijzing. Er wordt een verwijzing gedaan van een site naar een andere site. In principe zijn dit de websites die niet onder een andere categorie geschaard kunnen worden, maar bij een foutieve tracking of het vergeten toe te voegen van een tracking kan ervoor zorgen dat Google Analytics het niet herkend en daarmee de bron onder referrals schaart. 

Voor Affiliateblogger zie je in dit lijstje bijvoorbeeld referrals staan van Linktree, Affiliateblogger.training, LinkPizza, Marketingfacts, Partnerblog.bol.com, Affiliated.io en Emerce. Op deze websites staan linkjes naar Affiliateblogger, zonder dat hier via een online marketing kanaal op ingezet wordt. Linktree is hierbij een uitzonderlijk geval, omdat dit een tool is die ik gebruik vanuit Instagram om te linken naar verschillende pagina’s op Affiliateblogger.nl. De redirect komt via Linktree, dus dat ziet hij als de bron. 

Wat is het verschil met affiliate marketing?

De scheidingslijn met affiliate marketing is klein. Zowel via affiliate marketing als via referral marketing heb je namelijk dat er een verwijzing plaatsvind van de ene website naar de andere. Het grote verschil zit hem echter in de inzet van affiliate marketing en de commissie die daarbij verdiend kan worden. De commerciële factor onderscheidt de kanalen van elkaar.

Bij referral marketing is het een vorm van marketing dat je bijna kunt zien als een mond-tot-mond reclame. Je bent als website eigenaar enthousiast over een organisatie, een product of een persoon en vertelt hierover op jouw website. Je wordt hier verder niet voor beloond, maar je deelt graag met jouw volgers jouw enthousiasme. 

Een andere mogelijkheid is dat je bijvoorbeeld refereert naar een website als bron, een samenwerking met deze website hebt of jouw website (zoals Linktree) gebruikt wordt als redirect voor meerdere websites. 

Bij affiliate marketing promoot je bewust een website of product, waar je middels commissie voor beloond kunt worden als jouw bezoekers een bestelling plaatsen. Hier zit niet alleen een enthousiasme voor een product of website achter, maar ook een commerciële drijfveer. Het is een (potentiele) inkomstenbron voor jou als persoon en voor jouw website.

Voordelen en nadelen

Hoewel affiliate en referral marketing soortgelijke kanalen zijn, kennen ze beide hun voor- en nadelen ten opzichte van elkaar. Het grootste voordeel van referral marketing is dat je er in principe geen kosten aan maakt, je profiteert van je merkambassadeurs. Mensen die een positieve ervaring hebben gehad met jouw organisatie en dit graag op internet delen. Anderzijds kunnen dit ook mensen zijn die juist een minder positieve ervaring hebben gehad met jouw bedrijf en andere consumenten ervan proberen te weerhouden een bestelling bij je te plaatsen. Het kan tijdrovend zijn om de referrals na te lopen en te reageren waar nodig. Daarbij heb je geen controle over wie, wat, wanneer plaatst. 

Via affiliate marketing heb je meer controle over welke websites jouw website en producten promoten, over wat er daadwerkelijk gepromoot wordt (via promotiematerialen) en kun je hen makkelijker voeden met correcte informatie. Het is ten opzichte van referral marketing duurder: het kost je namelijk online marketing budget. Ook kan affiliate marketing, afhankelijk van de grootte van het kanaal ten opzichte van referral marketing, meer tijd en resources kosten. 

Affiliate marketing vs referral marketing

Het fijne van deze twee kanalen is dat je niet hoeft te kiezen, maar je moet prioriteiten stellen. Affiliate en referral marketing kunnen goed naast elkaar draaien. Bij affiliate marketing geef je zelf budget uit, dus ik verwacht dat je daar meer bovenop zit. Zorg er dan voor dat je regelmatig, bijvoorbeeld eens per week of eens per twee weken, een check doet binnen de referrals. Vanuit waar komt verkeer en wat hebben zij over de organisatie of de producten geschreven? Reageer waar nodig. 

 

Afbeelding copyright: © Kraphix via 123RF.com