Affiliate marketing is een laagdrempelige manier om te adverteren én te promoten. Voor ervaren affiliate (en online) marketeers spreekt dit vakgebied aldanniet voor zich, maar voor de beginnende affiliate marketeer heb ik de do’s en dont’s van affiliate marketing op een rijtje gezet. Zo heb je houvast.

Als je een product of dienst leuk vindt, is het soms moeilijk om dit voor jezelf te houden. Je wilt anderen erover vertellen, hen de kans geven het te kopen en samen genieten van hoe geweldig het product of de dienst is. Stel je eens voor dat je hiervoor een commissie zou kunnen verdienen. Wanneer je jouw website aansluit bij een affiliate programma, dan kun je een commissie verdienen. Deze commissie krijg je toegekent als de doorverwezen persoon het product koopt of de dienst afneemt bij het betreffende bedrijf – dit is perfect als je het verkeer op jouw blog, sociale kanalen, e-mail en meer wilt monetariseren.

Voordat je affiliate marketing programma’s begint op te zoeken op Google, wil je eerst weten waar je je precies voor aanmeldt. Het gebeurt vaak dat individuen zich aanmelden bij een affiliate programma zonder echt te weten waar ze aan toe zijn. Daarnaast denken ze vaak dat iedereen affiliate marketing kan inzetten en het weinig werk vereist om echt succesvol te zijn.

De waarheid is, iedereen kan het doen en iedereen kan resultaat behalen. Maar het kost tijd en strategie om dat te bereiken. Om jou te helpen succes te vinden, heb ik een aantal specifieke do’s en don’ts geschetst zodat je de volgende affiliate pro kan worden.

De Do’s van Affiliate Marketing

Blijf bij je niche

Een veelgemaakte fout is proberen om veel producten of diensten te promoten, in een poging om meer geld te verdienen. Dit kan werken voor gevestigde affiliates, maar als je net begint, is het beter om te focussen op een paar producten die relevant zijn voor jouw website en merk.

Door je te richten op relevante producten wordt het gemakkelijker om kwaliteitsvolle referrals te maken, omdat er een mooie overlapping is tussen je publiek en het product dat je promoot. Als je bijvoorbeeld een fitnessblogger bent, zou het niet passen bij de rest van je content als je videogames en elektronica gaat promoten – die zijn uiteraard niet van toepassing op jouw niche. In plaats daarvan zou je een bedrijf kunnen vinden waarvan de producten zich richten op eiwitpoeders, vitaminen, trainingsapparatuur en aanverwante producten.

Creëer boeiende inhoud

Een eigenschap die succesvolle affiliates gemeen hebben? Ze hebben stabiel verkeer met terugkerende bezoekers, die ze aanvullen met nieuwe bezoekers. De belangrijkste reden waarom zij veel terugkerend verkeer hebben, is omdat ze meeslepende content maken waarvan hun publiek niet genoeg kan krijgen.

Als algemene best practice moet je er altijd naar streven waardevolle en boeiende content voor je bezoekers te creëren – of het een blogpost, video of e-mail is. Dit helpt hen om jou te vertrouwen en laat zien dat je een betrouwbare bron van informatie bent. Als je dit regelmatig doet, wordt het een stuk makkelijker om te starten met het promoten van een product of dienst als onderdeel van een affiliate marketing programma.

Wanneer je content maakt en deze terugkoppelt naar een bedrijf waarvan je een affiliate bent, dien je echte voorbeelden te gebruiken en advies geven over hoe men succesvol kan zijn door het gebruiken van producten die je promoot.

Plaats links op relevante locaties

Op het eerste zicht kan dit een vanzelfsprekende tip lijken: om krediet te krijgen voor een doorverwijzing naar een klant, moet je links hebben waar ze op kunnen klikken. Maar jammer genoeg gebeurt het nog vaak dat ik een blogpost heb gelezen of een e-mail heb ontvangen waarin onvoldoende links staan naar de website van het bedrijf. De naam van het merk wordt uiteraard genoemd, maar deze wordt niet gehyperlinkt met een affiliate link. De links staan vaak pas onderaan de pagina of e-mail, terwijl ik tijdens het lezen ook door wil kunnen klikken.

Affiliates moeten hun best doen om het makkelijk te maken voor hun lezers om te navigeren naar de website van een merk via een affiliate link. Hoe meer mensen op die link klikken, hoe beter voor iedereen, want 1) hoe meer mensen je naar een bedrijf doorverwijst, hoe groter de kans op commissies, en 2) de individuen die je doorverwijst kunnen profiteren van het gemak van de producten en diensten die je aanbeveelt.

Pro Tip: Zorg ervoor dat je relevante trefwoorden koppelt in een blogpost of e-mail met jouw affiliate link, omdat een potentiële klant jouw blogpost mogelijk niet tot het einde zal lezen om het daar terug te vinden.

Wees geduldig

Verkopen komen niet van de ene op de andere dag binnen. Het kan maanden van constante testen en promotie vergen om de vruchten van affiliate commissie te plukken. Zelfs het vinden van de meest effectieve plaatsen om uw affiliate link te promoten kan tijd kosten.

Een voorbeeld: je besluit om jouw affiliate link in jouw e-mailhandtekening te testen. Na een paar e-mails leer je dat het niet de resultaten oplevert waar je op gehoopt had. Dit kan leiden tot het verwijderen van de link en jouw inspanningen richten op het promoten van de link in sociale berichten of op jouw blog.

Je zou zelfs kunnen ondervinden dat verschillende plaatsingen van affiliate advertenties op jouw website meer verwijzingen opleveren dan anderen. Ook zou jouw publiek beter kunnen reageren op video-inhoud dan op blogberichten. Enkel testen en tijd zullen het uitwijzen.

Werk samen met jouw affiliate manager om succesvol te zijn
Wanneer je jouw website aanmeldt om een affiliate te worden, wiord je gekoppeld aan een affiliate manager bij een affiliate netwerk. Zij houdt toezicht op het programma en deelt middelen met je om het programma succesvol te promoten.

Gebruik alle hulpmiddelen die tot jouw beschikking staan, waaronder banner-, videoadvertenties en andere inhoud van de merken die je promoot. Let hierbij wel op de voorwaarden die de programma’s stellen, om deze niet te schenden. Zorg ervoor dat je de hulp van affiliate managers benut. Ze zijn beschikbaar om te helpen met best practices en bieden duidelijke manieren om jouw verkeer om te zetten in verkoop.

De Don’ts van Affiliate Marketing

Wees geen spam

Vaak leidt spam tot veel verkeer en slechte conversiepercentages. Dit kan ertoe leiden dat bedrijven aarzelen om met jou samen te werken of dat ze je zelfs uit hun programma verwijderen.

Als je een gestage verkeersstroom wilt onderhouden die regelmatig naar je website terugkeert, vermijd dan het posten van spamachtige inhoud.

Je denkt al snel dat je zoiets niet zou doen, maar wat wordt gelabeld als spam gaat verder dan de gebruikelijke vorm van ‘snel geld verdienen’. Wat valt er dan nog onder deze categorie? Alle inhoud die niet relevant is voor jouw publiek, of die jouw publiek niet verwacht. Dit sluit aan bij wat ik eerder vertelde over het delen van relevante content. Als fitnesscoach wil je inhoud promoten die relevant is voor jouw branche. Op het moment dat je daarvan afwijkt en schrijft over de nieuwste videogame, schuif je af van autoriteit naar spam.

Houd hierbij ook de wet en regelgeving in de gaten. Je bent bijvoorbeeld wettelijk verplicht in elke e-mail een mogelijkheid tot uitschrijven op te nemen. Mail je lijst niet te vaak, hooguit één keer in de 2 weken, tenzij jouw bezoekers anders verwachten. Dit kan het geval zijn bij een dealwebsite of een cashbackplatform.

Vergeet niet om jouw bezoekers en nieuwsbriefleden te teasen. Als je een nieuwsbrief eindigt met “De volgende keer dat ik mail, heb ik een prachtige aanbieding voor je die je niet wilt missen. Je hoort snel van me”. Dit zorgt ervoor dat minder mensen zich uitschrijven, omdat je iets aankondigt voor je volgende e-mail. Speel met de mogelijkheden en vind uit wat het beste bij jou en jouw bezoekers past.

Wees geen verkoper

Niemand wilt een site bezoeken die hen voortdurend een product of dienst voorschoteld. ZZelf zou je dit ook niet fijn vinden. Om een product te promoten zonder over te komen als ‘salesy’ of ‘spammy’, moet je eerder de focus leggen op het educatieve. Jouw lezers vertellen over jouw succesverhaal met een bepaald product of dienst heeft meer kans om te resulteren in een verkoop dan gewoon zeggen dat het de beste is en dat iedereen het moet gebruiken. Hoe meer je de waarde van iets kan laten zien, hoe meer je hen kan overtuigen om het ook zelf te proberen.

Schrijf ook niet voor Google. Je kent ze wel, de websites die vol staan met het zoekwoord waar ze op willen scoren in de rankings. Doe dit niet: het heeft juist het tegenovergestelde effect en Google kan je hiervoor straffen.

Overtreed de ‘Affiliate Terms of Service’ niet

Voordat je jouw website aanmeldt voor een affiliate programma, moet je waarschijnlijk akkoord gaan met de voorwaarden van het affiliate servicedocument. Deze overeenkomst legt de basisregels vast voor wat je wel en niet kunt doen bij het promoten van een bedrijf. Typisch omvatten deze basisregels richtlijnen rond het promoten van hun concurrenten in combinatie met hun merk of in verband met jouw eigen verkoop. Zorg ervoor dat je je aan deze afspraken houdt en ernaar verwijst wanneer je niet zeker weet of je iets mag doen of niet.

Als je ervoor kiest om deze voorwaarden te schenden, ontvang je een e-mail van het bedrijf of de affiliate programma manager waarin staat dat je moet stoppen met wat je doet. Als je dat niet doet, kunnen jouw commissies worden afgekeurd, of erger nog, je zou volledig verwijderd kunnen worden uit hun affiliate programma.

Een succesvolle affiliate worden

Ik hoop dat deze tips je in staat hebben gesteld om een succesvolle affiliate te worden! Een affiliate zijn vereist wat werk aan jouw kant, maar de voordelen kunnen zeker zeer lonend zijn.

Vergeet niet: het grootste kenmerk die succesvolle affiliate marketeers delen, is doorzettingsvermogen. Het kost tijd om een goede site op te zetten, artikelen te schrijven, je site te optimaliseren en de juiste backlinks te vinden. Daarna begint het rankingsproces in Google pas. Geef niet op. De echte doorzetters zijn de mensen die succes hebben.